Vennesla har siden 2018 prioritert klima og bærekraft langt sterkere enn før. Det startet med identitetsprosjektet Grønn Urban Bygd og fortsatte med at Vennesla fulgte opp nasjonale føringer om å arealplanlegge for redusert transport.
Skisse over Den kortreiste bygdaSa nei til bilbasert boligområde
Venneslaheia med 1500 boliger ville generert mye trafikk. Den ble tatt ut av kommuneplanen og erstattet med satsing på fortetting og videre utbygging av de sentrale delene av Vennesla. En slik satsing skal føre til redusert transportbehov. Transformasjonen på Hunsøya går inn her.
Fra dette igjen vokste ideen fram om «Den kortreiste bygda» og forslagene ble fremmet inn i byvekstavtalen. Det bor i dag nesten 8.000 mennesker i en radius av én kilometer fra aksen Idrettsplassen-Svømmehallen. Når Hunsøya og sentrum er utbygd, vil det bo 12.000 her. Målet er at flest mulig skal gå og sykle.
Tanken vår er: Hvis vi reduserer bilismen der det er lett å erstatte bil med sykkel og gange, og der de fleste bor, er det helt uproblematisk at de som er avhengig av bil i distriktene fortsetter å bruke den.
"Levekårene opp - utslippene ned"
"Den kortreiste bygda" vil også ha andre effekter enn de rent klimamessige. Færre biler vil redusere støy og gi grobunn for triveligere sentrum med mer grønt. Vi ser også mer og mer hvor viktig sykkel og gange er for folkehelsa – både for barn og voksne. «Den kortreiste bygda» er som hånd i hanske med målene om at levekårene skal opp og utslippene ned.
Byvekstavtalen
Byvekstavtalen mellom staten og kommunene i Kristiansand-regionen er det viktigste virkemiddelen vi har for å få realisert «Den kortreiste bygda». Prosjektene vil koste om lag 350 millioner kroner å gjennomføre. Så langt er prosjekter for cirka 200 millioner kroner inne i byvekstavtalen - og det er den beste uttellinga Vennesla noensinne har fått i en slik avtale. Under følger en oversikt over prosjektene i "Den kortreiste bygda".
Byvekstavtalen kort fortalt:
- Det overordnede målet for Byvekstavtalen er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet).
- Byvekstavtalen legger grunnlaget for et forpliktende samarbeid mellom staten, Agder fylkeskommune og kommunene Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland.
- Byvekstavtalen vil bidra til at innbyggerne i kristiansandsregionen får et forbedret tilbud innen kollektivtransport og gange- og sykkeltiltak.
- Verdien av Byvekstavtalen er på 2,1 milliarder kroner fra 2024 til 2033.
- Byvekstavtalen innebærer at det blir flere bomstasjoner. Disse skal bidra til å finansiere prosjektene i avtalen.
Prosjekter allerede i gang:
Vennesla kommune fikk over 12 millioner kroner i den første tildelingsrunden.
- Fire av dem går til gang- og sykkelstien forbi Stemhei industriområde, som skal stå ferdig til sommeren 2025
- Et annet prosjekt er Skarpengland, der det skal bli sammenhengende gang- og sykkelsti til skole og idrettshall i 2025.
- Sykkelprioritert gjennomkjøring Torsbyvegen/Sentrum planlegges.
- Oppgradere gang og sykkelveg Drivenesvegen deler av Moseidmoensletta
- Moseidmoen skole - Doktorsvingen. Strekket fra skolen til Reber er ferdig regulert, resten av strekket trenger ny reguleringsplan. Den delen av strekningen som er regulert, vil gjennomføres i 2025 og 2026. Den resterende delen må reguleres før den kan bygges.
- Holtet. Det settes av midler i 2025 til å regulere dette strekket på nytt.
De store prosjektene er:
- Broløsning Hunsøya: Prosjektet heter sykkelekspressveg Vennesla sentrum til Hunsøya og ligger inne i porteføljen til byvekstavtale med 40 millioner kroner. Broa er regulert inn. Nå gjenstår det å velge eksakt plassering og type bro.
- Doktorsvingen-Moseidmoen skole: Ligger inne med 42 millioner kroner i forslag til byvekstavtale.
- Sentrum-Kilane: Ligger inne med 15 millioner kroner i byvekstavtalen.
- Sykkelveg Idrettsplassen, Moseidmoen Hunsøya, Vennesla sentrum til Svømmehallen. Ligger inne med 90 millioner kroner.
- I tillegg vil Vennesla få sin andel av 50 millioner kroner som regionen skal bruke på holdeplasser og sykkelparkering ved holdeplasser ved kollektivtraseene.
- Vennesla vil også få sin andel av pengene som går til bedre kollektivtrafikk.
Ett stort prosjekt, som Vennesla ønsker med, er ikke inne i byvekstavtalen ennå. Det er ny rundkjøring/adkomst til Hunsøya fra fv 405 ved Snekkerplassen. Dette jobbes det videre med, og Venneslas argument er at dette et et viktig prosjekt for å få realisere arealmålene i “Den kortreiste bygda” og for at Hunsøya skal få buss-trase og for at vi skal få til hovedformålet med “Den kortreiste bygda”, som er: En utbygging som reduserer behov for transport både internt i kommunen og ut av kommunen.