Læringsbrett i Venneslaskolen

Skolen skal ha et inkluderende læringsmiljø som fremmer opplevd tilhørighet, trygghet, trivsel og læring. Digitalisert inkluderende læringsmiljø (DIGIL) er en viktig satsing i så måte. Målet er at alle elever skal være aktive produsenter av egen læring.

I januar 2019 fikk elever og ansatte i Vennesla (skoleledere, lærere, fagarbeidere, assistenter og PP-tjenesten) læringsbrett (iPad) som støtte i læringsarbeidet. Det er 7 skoler i Venneslaskolen, bestående av 4 barneskoler, en ungdomsskole, en 1.-10. trinn skole og en voksenopplæring. Alle ansatte ble inkludert i DIGIL-satsingen for å ha en helhetlig tilnærming til laget rundt barnet.

DIGIL-satsingen er en forlengelse av satsingen for Inkluderende læringsmiljø, der formål er «å etablere en felles pedagogisk plattform for arbeidet med læringsmiljøutvikling slik at alle barn og unge får større utbytte av det ordinære pedagogiske tilbudet».

Elevene skal lære å lære i et digitalt inkluderende læringsmiljø. Venneslaskolen ønsker å skape en skole for alle. I teknologirike klasserom blir læreren en tilrettelegger. Læreren skal veilede, tilpasse og legge til rette for bedre læring.

Venneslaskolen skal ha en så bred tilnærming i undervisningen at den favner hver enkelt elev. På den måten kan vi bruke teknologi for å utnytte potensialet for bedre læring hos alle. Læringsbrettet er først og fremst et produksjonsverktøy som gir elevene rikelig med muligheter til å vise hvordan de lærer. Derfor er lærerens rolle avgjørende som en tilrettelegger for hvordan læringsbrettet kan gi en mer aktiv, variert og tilpasset undervisning for den enkelte elev.

Det er ikke teknologien i seg selv som er målet, men lærerens kompetanse til å utnytte teknologi som et verktøy for å drive en tilpasset opplæring.

I dette nedlastbare dokumentet kan du lese statusrapport om DIGIL (PDF, 924 kB)