Venneslahjelpa - et tastetrykk unna

Mandag. 8. januar starter Venneslahjelpa. Du får ett nummer å ringe til hvis du trenger hjelp eller noen å snakke med.Nummeret er 98 29 37 00 og gjelder for innbyggere i alle aldre.

Lars Otto Nome og Hilde Voreland gleder seg til Venneslahjelpa er i gang fra 8. januar.  Du får ett sted å henvende deg når du trenger hjelp. - Klikk for stort bildeLars Otto Nome og Hilde Voreland gleder seg til Venneslahjelpa er i gang fra 8. januar. Du får ett sted å henvende deg når du trenger hjelp.

Venneslahjelpa er et felles telefonnummer til alle kommunens tjenester innen psykisk helse og rus.

Du kan ringe når det handler om psykisk helse eller rus.  Det kan være utfordringer i relasjoner, i familien, noen du bekymrer deg for, vansker med økonomi, tap og sorg. Mange lever med belastninger og bekymringer som fører til psykiske vansker.

Når du ringer, vil du treffe erfarne fagfolk som kan hjelpe deg videre. Kanskje trenger du noen å snakke med, kanskje trenger du mer hjelp etter hvert.

Hva du trenger, skal vi finne ut av sammen  Åtte ansatte fra ulike enheter er frigjort slik at de kan betjene telefonen og gi god hjelp.

Telefonen er åpen fra klokka 10.00 til 14.00 tre dager i uka, mandag, onsdag og fredag. Du kan også bruke et digitalt skjema og sende din informasjon. Det kan du gjøre når det passer deg, og så tar vi kontakt med deg igjen.

På et ukemøte vil din henvendelse bli håndtert slik at du blir koblet til  riktig hjelper til riktig tid. Der innbyggere før måtte ha henvisning fra lege, vedtak og det kunne gå både uker og måneder, skal du nå få hjelp raskt – og med god informasjon og medvirkning underveis.

Riktig hjelp til riktig tid

_ Kjernespørsmålet er: Hva hjelper deg? Tenger du bistand, eller kan du klare deg selv? Vi skal ikke stille diagnoser, men få til godt samarbeid. Vi har virkelig stor tro på Venneslahjelpa. Det skal bli lettere å ta kontakt. Det skal også bli lettere å få riktig hjelp til riktig tid – og mer koordinert hjelp og innsats. Vi ønsker å få ned antall vedtak og opp antall gode prosesser.

Det sier avdelingsleder Lars Otto Nome fra voksentilbudet innen rus og psykisk helse og fagleder Hilde Voreland, som leder familiesenteret der familier og barn og unge får hjelp.

Dette er målene for Venneslahjelpa:

• Tidlig innsats på lavest mulig nivå innen psykisk helse og rus, samt familiesaker.​
  • Lett ett tilgjengelige tjenester med god kvalitet og brukerrettet fokus.​
  • Riktig bruk av ressurser og kompetanse samt forenkling i saksgang. ​
  • Styrke samarbeid og koordinering på tvers av tjenester og enheter til det beste for brukerne.​
  • Utvikle tjenester som er tilpasset og er riktige for den enkelte brukers behov

Historisk har nok noen opplevd å bli kasteball mellom systemer, at de må fortelle sin historie om igjen, eller stadig begynne på nytt hos en ny enhet eller avdeling. Ett hovedmål da Vennesla kommune omorganiserte for to år siden, var å skape sømløse tjenester som samhandler og setter innbyggeren i sentrum. Venneslahjelpa er et resultat av dette omorganiseringsarbeidet.

Stor tro på Venneslahjelpa

Kommunalsjef for oppvekst og inkludering, Marianne Wegge, er godt tilfreds med lanseringen av Venneslahjelpa:

_ Jeg er så glad for at vi nå får til én veg inn for innbyggerne, på tvers av avdelinger og tjenester. Veldig mange har jobbet godt for å få dette til. Vi tror Venneslahjelpa vil resultere i tidlig innsats og mer forebygging. Når vi kan jobbe sammen med den enkelte tidlig, kan vi løse problemer før de blir store og komplekse, sier kommunalsjef for oppvekst og inkludering, Marianne Wegge.

Hennes kollega Ragnhild Bendiksen, kommunalsjef for helse og omsorg, har også stor tro på Venneslahjelpa.

_ Å møte folk på en god måte, er grunnleggende for å gi god hjelp. Dette blir en viktig endring som gjør at vi kan sikre samarbeid på tvers av enheter og fagkompetanse, og gi mer helhetlig hjelp, sier hun.

Jobbet grundig og på tvers

Det siste året har det vært jobbet grundig og på tvers. Flere ulike enheter har vært involvert, som Enhet for livsmestring, Koordinerende og helsefremmende enhet, Enhet for barn og familie og stabene i oppvekst og helse- og omsorg, samt NAV Midt-Agder.

_ Vi har forberedt Venneslahjelpa godt, sier Nome og Voreland som har vært tett på prosessen nå fram mot lansering. Han er på en måte representant for voksen-hjelpa og hun for tjenestene til barn og unge. Framover skal ikke du trenge å tenke på hvor du skal henvende deg. Venneslahjelpa vil håndtere det for deg.

De ulike enhetene har måttet endre betydelig i sin organisering.

Nome og Voreland understreker hvor enkelt det skal bli å forholde seg til Venneslahjelpa.

_ Vi skal få til en reise sammen. Noen trenger mye hjelp. Andre trenger hjelp til å forstå at det er normalt med problemer. Endringer i livet kommer ikke av seg selv. Derfor er det så bra hvis vi kan komme i kontakt tidlig og få ting til sammen, sier Nome.

Det jobbes med å tilby flere korte kurs innenfor områdene Venneslahjelpa jobber med.