Fylkeslege Aase Aamland sammen med sine ansatte utenfor Vennesla legesenter. her er de på farten til Kulturhuset.
Morten Klausen, Vennesla Tidende.
_ Tenk å ha Norges største legesenter i bygda. Her har mange lagt stein på et byggverk over tid, og i dag framstår legesenteret som et svært godt eksempel på hva man kan få til gjennom godt samarbeid mellom kommune og de selvstendige fastlegene. Venndølene har et meget godt legetilbud, og det er skapt et senter som både beholder og rekrutterer gode leger, sier Aase Aamland.
Hun jobber selv ved Vennesla Legesenter inntil hun i 2018 ble assisterende fylkeslege. Nå er hun fylkeslege og avdelingsdirektør for helse og sosialavdelingen hos Statsforvalteren i Agder.
Hun framhever også legevakten og kvaliteten venndølene har på dette tilbudet.
Bli kjent med virkeligheten
Aamland er opptatt av at Statsforvalterens ansatte skal kjenne Agder og virkeligheten ute i kommunene. Ofte behandler de klagesaker og er på banen når noe negativt skjer. Samtidig er jo det aller meste bra. Aamland er også opptatt av at staben hennes skal bli mer brukt som veiledere og rådgivere.
_ Hvorfor Vennesla?
_ Det skjer veldig mye bra i Vennesla både på legesiden og i kommunens enheter. I fjor dro vi til Grimstad og Froland. I år ble det Vennesla. Vi skal forsøke å ha en eller to fagturer rundt i kommunene hvert år, sier Aamland, som virkelig var fornøyd med opplegget i Vennesla.
Kommunedirektør Svein Skisland tok imot den store delegasjonen og fortalte litt om kommunen. Kommunalsjef for helse og omsorg, Ragnhild Bendiksen og kommunalsjef for oppvekst og inkludering, Marianne Wegge, deltok også med presentasjoner.
28 i helse og sosial-avdelingen hos Statsforvalteren besøkte Vennesla.
Morten Klausen, Vennesla Tidende.
Besøkte mange steder
Deretter var det omvisning og presentasjon i legesenteret, før Kulturhuset og biblioteket sto for tur. Her var det også presentasjon av hva som skjer i bygget, samt omvisning.
Lunsjen var skikkelig internasjonal og foregikk i lokalene til Voksenopplæringa før dagen ble avsluttet med omvisning på Hunsøya og møter sammen med NAV og Enhet for barn og familie. Her fikk delegasjonen møte mange fagfolk og hørte om hvordan arbeidet foregår i hverdagen.
De mange fagfolkene fra Statsforvalteren fikk også høre om Venneslahjelpa og snakket med temaet som driver Venneslahjelpa. Det er snakk om et lavterskeltilbud der du bare ringer. Deretter får du den hjelpa du trenger, uten å vente på vedtak og lange saksbehandling.
Vennesla frivilligsentral presenterte også sitt arbeid.
Framtidsretta
_ Dere har veldig mye å være fornøyde med i Vennesla. Ikke minst satte vi pris på alle de engasjerte innleggene fra mange gode medarbeidere. Vi fikk se og høre om flere gode tjenester som med all tydelighet viser evne og vilje til å prøve ut nye fremtidsretta måter å jobbe på. Og det var så tydelig at Vennesla har mange engasjerte og dyktige fagfolk som samarbeider godt på tvers, sier Aase Aamland.