Driftsendringer:
- Øvrebø Mekkeklubb - foreslår 50.000 kroner ekstra neste år
- Leie av lokaler til teknisk drift - foreslår å kutte fra tre til to millioner i året fra 2026
- Holdningsskapende tur - foreslår å fortsette med den, og foreslår 700.000 kroner i året fra 2026
- Beholde 5.-7. trinn på Eikeland skole - foreslår å bevilge 1,25 millioner ekstra i 2026 og tre millioner ekstra årene deretter.
- Redusert effektiviseringskrav barn og unge - foreslår å bevilge 350.000 kroner til dette.
- Utsette stilling i plan og utbygging - foreslår å spare 300.000 kroner i 2025
- Økt drift idrettshaller - foreslår å bevilge 3,4 millioner kroner ekstra fra 2028 (sammenheng med bygging nye haller)
- Beholder dagens bunnfradrag på 600.000 for boliger i eiendomsskatte-ordningen.
- Opprettholde fritidskortordningen med 2000 i året til alle mellom 6 og 18 år.
Investeringer endringer:
- Framskynder idrettshaller - dobbelthall i Skolevegen - byggestart 2026 og ferdigstillelse 2027
- Sparer på bilkjøp - kutter investering med 7,55 millioner kroner neste fire år
- Sparer utskiftning biler, utstyr maskiner park og teknisk - kutter 24, 8 millioner neste fire år.
Verbale forslag:
- Regulering Hægeland Kommunestyret ber kommunedirektøren igangsette regulering av eiendommen Vennesla kommune eier i tilknytning til Eikeland oppvekstsenter, med mål om å legge til rette for boligbygging. Det gjøres samtidig en vurdering av muligheter for å innlemme omkringliggende områder i planen
- Anbud Kommunestyret ber kommunedirektøren legge frem en sak hvor det orienteres om hvordan anbudsprosessene innenfor anlegg og tekniske tjenester er organisert. Hensikten med dette er å få klarhet i om disse prosessene er tilstrekkelig økonomisk optimalisert, særlig med tanke på skillet mellom innleie av arbeidskraft og maskiner på timebasis, opp mot entrepriser på definerte prosjekter.
- Eiendomsskatt For boligdelen av eiendommer (herunder også fritidseiendommer) som ikke benyttes til næringsvirksomhet settes et bunnfradrag på kr. 600 000,- pr. boenhet, jfr. Eiendomsskatteloven § 11, annet ledd. Bunnfradraget trekkes fra takstgrunnlaget.
- Harmonerende velferdsordninger Kommunestyret ber kommunedirektøren gjennomgå de av kommunens velferdsordninger som avviker fra ordninger i Kristiansandsregionen. Hensikten med dette er at Vennesla kommune skal ha velferdsordninger som i størst mulig grad harmonerer med ordninger i omkringliggende kommuner. Dette gjelder særlig innenfor tjenesteområdene helse og omsorg (f.eks. BPA), samt ordninger hos NAV.
- Barnehagebehovsplan Kommunestyret er positive til at det utarbeides en barnehagebehovsplan. Som del av dette arbeidet legges det til grunn at de kommunale barnehagene gjennomgås på like vilkår. Kommunestyret er bekymret for konsekvensene ved å legge ned Barnestua barnehage og å flytte Kompetanseavdelingen ved Moseidmoen skole hit, slik kommunedirektøren har skissert. Ved en vurdering av eventuelle strukturelle endringer innenfor kommunens barnehager er det viktig med bred involvering og gode prosesser. Som del av dette skal både foresatte og ansatte involveres og høres. Det skal også gjøres vurderinger av barnets beste.
- Holdningsskapende tur Kommunestyret mener det er naturlig å snart foreta evaluering av gjennomføringen av holdningsskapende tur, slik det ble vedtatt i kommunestyrets sak 33/23. Kommunedirektøren bes utarbeide og legge frem en slik sak så fort kommunedirektøren mener det er grunnlag for å evaluere.
- Interkommunale selskaper og samarbeidsavtaler De fleste av kommunens enheter har gjennom flere år blitt pålagt nødvendige effektiviseringskrav for å tilpasse driften av kommunen til en krevende kommuneøkonomi. Kommunestyret forutsetter at det stilles tilsvarende krav til effektivisering i de interkommunale selskaper og samarbeidsavtaler som Vennesla kommune er part i, som i kommunen for øvrig. Kommunedirektøren bes om å følge dette opp, i samarbeid med kommunens representanter i de respektive representantskapsmøter, eiermøter og andre slike fora.
- Sykefravær Kommunestyret ser med bekymring på det høye sykefraværet og registrerer at kommunen er langt unna å nå målet om maks 6% sykefravær. Dette til tross for at det gjennom lang tid er langt ned omfattende ressurser i nærværsarbeidet i tråd med IA-avtalen. Kommunestyret ber kommunedirektøren om å vurdere en ekstern gjennomgang av nærværsarbeidet og se på mulige nye tiltak for å få ned sykefraværet. Dette som del av omstillingsarbeidet kommunedirektøren har tatt initiativ til, og som det i budsjett og økonomiplan er planlagt årlige bevilgninger til.
- Transporttjenester Kommunestyret ber kommunedirektøren om å vurdere muligheter for å anbudsutsette transporttjenester innenfor kommunens tjenesteområder for å redusere behovet for investeringer i egen bilpark.
- Fritidskort Kommunestyret legger til grunn at kommunestyrets vedtak om satser for fritidskort ligger fast. Kommunestyret erkjenner at det er knyttet stor usikkerhet til hvor mange barn og unge som vil ta i bruk fritidskortet i 2025. Som følge av forsinket implementering av fritidskortet i 2024 er det utfordrende å anslå omfang i bruk i inneværende år. Ubrukte midler bevilget til fritidskort i 2024 overføres til 2025, og skal inkluderes ved utbetalingen av fritidskort for 1. halvår 2025. Eventuelle behov for ytterligere finansiering ved utbetaling for 2. halvår 2025 skal finansieres i forbindelse med behandlingen av 1. tertialrapport.