Kristiansand Parkeringsselskap overtar til nyttår kontrollen med parkering i Vennesla kommune. Fra venstre: kommunalsjef Alexander Etsy Jensen, daglig leder i parkeringsselskapet Wibekke Syvertsen, prosjektleder i parkeringsselskapet Melanie Hagen og rådgiver i Vennesla kommune Renate Haukom Jakobsen._Vi er svært fornøyde med denne avtalen, hver på vår side, sier daglig leder i parkeringsselskapet Wibekke Syvertsen og kommunalsjef i Vennesla kommune, Alexander Etsy Jensen.
Nytt for begge parter
De møttes nylig for å forberede den nye hverdagen. Venndølene har til nå ikke vært spesielt vant til parkeringsvakter og parkeringsselskapet har ikke vært vant til å kontrollere utenfor Kristiansand.
_ Dette er den første store avtalen vi inngår utenfor Kristiansands grenser. Vi synes dette er spennende. Det åpner nye muligheter. Vennesla vil bli en egen sone for oss, der vi vil kontrollere og håndheve parkeringsreglene på helt vanlig måte. Dere vil ikke få egne vakter, men bli en del av vaktsystemene, sier Wibekke Syvertsen.
_ Kommunestyret har vedtatt nye retningslinjer og nye parkeringsregler som snart skal settes i verk. Vi hadde ikke hatt muligheten til kontroll og håndheving uten denne avtalen med Kristiansand. V ier glade for å kunne nyttiggjøre oss kompetansen til P-selskapet, sier Etsy Jensen.
Samarbeidet mellom Vennesla kommune og Kristiansand Parkeringsselskap er behandlet og vedtatt både i kommunestyret i Vennesla og i bystyret i Kristiansand.
Informasjon i forkant
Hva så med oss som skal parkere, hva blir nytt?
De nye parkeringsreglene er tenkt innført på nyåret. Eksakt når, er uklart. Det skal en rekke praktiske ting (skilt for eksempel) på plass.
Det vil bli informert og kommunisert godt i forkant, slik at du som innbygger skal være godt forberedt på forhånd. Her er tre overordnede punkter om det nye:
- I sentrum vil det bli betalt parkering etter to timer. De to første timene vil altså være gratis. Hovedmålet er at færre parkerer i sentrum hele dagen og at det frigjøres parkeringsplasser til kundene i butikkene og de som har ærend i sentrum.
- Alle andre kommunale p-plasser blir fortsatt gratis, men med tidsbegrensninger. Graslia blir for eksempel fortsatt gratis. Ved kirka og skolene blir det gratis, men med tidsbegrensninger, blant annet av hensyn til aktiviteter i kirka, som begravelser.
- P-selskapet skal sjekke og kontrollere parkeringsreglene på offentlige p-plasser og veger i hele kommunen, ikke bare i sentrum. Det betyr at det kan bli gitt gebyr til feilparkerte biler over hele kommunen.
Handel, fremkommelighet, sikkerhet
_ Både for næringslivet, men også for fremkommelighet og sikkerhet er det viktig at vi får et mye bedre system på parkering. Jeg tror alle kan være enig om at parkeringskulturen kan bli mye bedre enn den er i dag, sier Etsy Jensen.
Vennesla får stadig flere innbyggere og biltettheten øker. På et tidspunkt må vi ha bedre systemer for parkering for å unngå kaos – og det tidspunktet er altså nå.
_ De nye parkeringsreglene i sentrum vil bety mye positivt for handel, men jeg tror dette blir bra for hele kommunen. Vi trenger bedre kontroll. Og så må jeg få lov å minne om alternativene til bil. Ett mål er jo at flere velger andre transportmåter, sier Alexander Etsy Jensen.
Byvekstavtalen
Den nye parkeringsstrategien, som er vedtatt i kommunestyret, handler også om Byvekstavalen for Kristiansandsregionen 2024–2033. Den avtalen gir Vennesla over 200 millioner kroner til å gjennomføre “Den kortreiste bygda” med mer sykkel og gange, men forplikter også til nullvekst og aller helst reduksjon i biltransport.
Det betyr at vi må legge til rette for mer bærekraftige reisevaner og vi må redusere klimagassutslipp fra ransport. Som en bonus får vi også bedre luftkvalitet og mindre støyforurensing i kommunen.