Busstrafikken øker kraftig i år. Flere velger bussen til og fra Kristiansand.Vi har før fortalt om Terje Faanes fra Skjerehauane. Han parkerte bilen og begynte med buss – og fant ut at det var mye greiere enn han trodde.
Terje er ikke alene. De første sju månedene i år økte busstrafikken mellom Vennesla og Kristiansand ganske formidabelt. Fram til august tok 484.969 passasjerer bussrutene 30 og 31 som går mellom Vennesla og Kristiansand.
Rute 31 har vekst på 6,9 prosent, mens rute 30 har vekst på 7,4 prosent. Samlet er det over 32.000 flere busspassasjerer i år enn i fjor.
Tenk hvis alle disse hadde kjørt bil!
Fornøyd
_Vi er veldig fornøyde i AKT. Flere dropper bilen og går over til kollektivtrafikk. Det letter framkommeligheten og er bra på alle måter. Dette er gode tall å få for alle sjåførene som hver dag gjør sitt beste for å få folk trygt fram, sier produksjonssjef Njål Are Møllen i Agder Kollektivtrafikk.
Han tror mange er overrasket over hvor bra busstilbudet faktisk er. Når de først kommer i gang, opplever de at det er flere avganger enn de trodde og at det går fortere enn de trodde.
Mye å spare
Pengemessig er bussen nesten uslåelig mellom Vennesla og byen. Et flexikort med ti billetter koster 270 kroner, et månedskort for voksne 711 kroner. Hvis du tar buss og greier å gå ned fra to til en bil i familien, er gevinsten fort flere tusen kroner i måneden.
SJEKK RUTETABELLENE!
Lokalrute 34 i Vennesla har ikke vekst, men det kan ha sammenheng med at et annet transportmiddel formelig stormer fram på arenaen. Selv om mange fortsatt bruker bil til det meste i Vennesla, er brukeb av elsparkesykkel formidabel!
Like mye som i Oslo
– Vi ser at vi har en økning fra 4000 turer ved oppstart i juni, til 7000 turer i august. Det innebærer at det blir kjørt godt over 200 turer per dag, og godt over 2,5 tur per sykkel per dag. Vi er litt overrasket over at tallet er såpass høyt, sier talsperson for Voi, Øystein Sundelin til Vennesla Tidende.
I AKT tror man at elsparkesykkel er godt tatt imot i Vennesla fordi vi bor tett og faktisk kan parkere bilen når vi bare får alternativer som er greie å bruke.
_Når VOi-syklene i Vennesla er i bruk like mye om elsparkesykler i Oslo, og vi i tillegg vet at mange ungdommer og voksne har egne elsparkesykler, må vi kunne snakke om en betydelig endring. For oss som mobilitetsselskap er dette veldig gledelig, sier AKTs produksjonssjef.
Gledelig
Det er det også for lokalsamfunnet Vennesla. Kommunalsjef Alexander Etsy Jensen jobber mye med Byvekstavtalen og «Den kortreiste bygda». Som kjent får Vennesla over 200 millioner kroner de kommende årene – og målet, vedtatt i kommunestyret, er ei bygd hvor vi kan gå og sykle til alt.
_ Vi er nå i sluttfasen med to nye sykkel- og gangeprosjekter på Moseidmoen og Skarpengland. At Byvekstavtalen allerede gir od effekt, er veldig bra. Målet er at bilismen ikke skal øke, heller gå ned. Mer sykkel og gange er positivt på alle områder, fra klima, til helse, til skoleresultater til lokalt miljø, sier Etsy Jensen.