Vi har ledige lærlingeplasser

Vennesla kommune har i øyeblikket 13 ledige lærlingeplasser. - Jeg vil sterkt oppfordre ungdom om å velge kommunen, sier lærling-ansvarlig Anne Katrine Hildebrandt.

Lærling Christer Linde og lærlingansvarlig Anne Katrine Hildebrandt anbefaler læreplass i Vennesla kommune.  - Klikk for stort bildeLærling Christer Linde og lærlingansvarlig Anne Katrine Hildebrandt anbefaler læreplass i Vennesla kommune.

En av dem som synes det er rart at Vennesla mangler lærlinger, er 24 år gamle Christer Linde. Han stortrives som lærling i Vennesla kommune. Han har tatt kontorfag og vil virkelig anbefale kommunen som arbeidsplass.

_ Miljøet er godt. Oppfølgingen er knallbra og jeg får varierte og spennende oppgaver, sier han.

Ann Katrine Hildebrandt er en av to som leder lærlingekontoret i Vennesla. Vennesla er en av få kommuner som har opprettet eget kontor som følger opp lærlingene tett sammen med veileder.

Ved utgangen av april er det 34 ulike lærlinger i Vennesla kommune. Samtidig er det 13 ledige plasser.  Disse er:

•  1 service og administrasjon
  • 6 barne- og ungdomsarbeider
  • 1 ernæringskokk
  • 5 helsefagarbeider

Våre ledige plasser

Vennesla kommune har mål om tre lærlingeplasser for hver 1000 innbyggere. Det tilsvarer 46 lærlinger.  Politikerne har signalisert at de ønsker å øke målet til fire pr. 1000, som betyr over 60 lærlinger.

Det er ikke bare i Vennesla kommune lærlingeplasser står ledige. I næringslivet og offentlig sektor i store deler av landet meldes det om vansker med å skaffe nok lærlinger.

_ Ta fagutdannelse!

_ Vi ser nå begynnelsen på mangelen på arbeidskraft. Flere og flere velger høyere utdanning og vi får ikke mange nok inn i fagarbeider-stillingene. Vi trenger mange framover. Dette er sikre og gode jobber, sier Hildebrandt.

Hun vil selvsagt ikke fraråde noen å ta høyere utdanning. Samtidig sier hun at fordelingen kanskje er i fred med å bli noe skjev. Offentlig sektor vil i årene som kommer trenge mange fagarbeidere.

_ Jeg tror mange med fordel kunne ta en fagutdannelse med fagbrev, for så å bygge på med utdannelse senere.  Jeg vil i alle fall oppfordre ungdom om å vurdere en lærlingeplass i Vennesla kommune. Vi har mye å tilby, sier Hildebrandt.

Lærlinger er viktig for oss i kommunen. I framtida blir det konkurranse om arbeidskraften og skal vi sikre gode tjenester, trenger vi hele tiden påfyll av dyktige og kvalifiserte fagfolk.