Vennesla sa ja til Byvekstavtalen

Vennesla kommunestyre vedtok torsdag 5. september Byvekstavtalen. Avtalen vil de neste 10 årene gi flere hundre millioner kroner til gang- og sykkelvegtiltak i kommunen.

Det er allerede over fem år siden Vennesla lanserte "Den kortreiste bygda" og vår rådgiver Ingrid Konsmo og miljørådgiver i Kristiansand, Bjørne Jortveit, oppfordret til mer sykling. Nå er avtalen vedtatt.  - Klikk for stort bildeDet er allerede over fem år siden Vennesla lanserte "Den kortreiste bygda" og vår rådgiver Ingrid Konsmo og miljørådgiver i Kristiansand, Bjørne Jortveit, oppfordret til mer sykling. Nå er avtalen vedtatt.

Vedtaket i kommunestyret er på mange måter historisk. Det er snakk om det største transportrelaterte miljøprosjektet noen gang i Vennesla. Kommunen vår har heller aldri før fått så stor uttelling i en regional samferdselsavtale.

“Den kortreiste bygda”

Allerede ligger det inne i avtalen 200 millioner kroner til ulike gang- og sykkelvegprosjekter i nedre Vennesla, omtalt som prosjekt «Den kortreiste bygda». Når sykkelvegene er på plass, er målet at opptil 12.000 mennesker kan sykle og gå til nesten alt, og at vi kan skape en bygd med mindre biltrafikk enn i dag.

Ekstra 300 millioner

I tillegg har avtalen satt av 300 millioner kroner av bompengene som samles inn i Kristiansand, skal gå til kommunene rundt Kristiansand. Disse midlene vil Vennesla konkurrere med Iveland, Birkenes og Lillesand om. 

Vennesla kommune har jobbet med den kortreiste bygda i mange år. Det handler om å redusere biltrafikk, men også å satse på boligbygging og næringsutvikling på en måte som reduserer transport. 

Den kortreiste bygda har også mål om bedre folkehelse, mer trivsel i bygda, mindre støy og mindre press på arealer. Greier vi å få flere til å sykle og gå, vil presset på bilrelaterte arealer bli mindre. Biltrafikk og bilparkering tar stor plass.

Stort flertall

I kommunestyret ble det flertall for avtalen med 21 stemmer mot seks (Frp og Kons.)  Flertallet framholder at avtalen er vinn-vinn for Vennesla. Bompenger er en del av bildet, men bompengepakka for regionen er vedtatt allerede. Å si nei til Byvekstavtalen ville betydd at vi fikk ulempene, men sa nei til fordelene.

Alle kommunene i regionen og fylkeskommunen må si ja før avtalen er endelig vedtatt. Foreløpig ligger dette an til å skje.

Dette er prosjektene som er med i Byvekstavtalen

  • Broløsning Hunsøya: Prosjektet heter sykkelekspressveg Vennesla sentrum til Hunsøya og ligger inne i porteføljen til byvekstavtale med 50 millioner kroner. 
  • Doktorsvingen-Moseidmoen skole: Ligger inne med 50 millioner kroner i byvekstavtalen. 
  • Sykkelveg nord sør i kommunen, ligger inne med 100 millioner kroner. 
  • I tillegg vil Vennesla få sin andel av midler som regionen skal bruke på holdeplasser og sykkelparkering ved holdeplasser ved kollektivtraseene.
  • Vennesla vil også få sin andel av pengene som går til å bedre tilbudene i kollektivtrafikken.