Veldig mye smitte – husk smittevernrådene!

Det er på tide med en ny dugnad for godt smittevern.  Mange er syke, og det beste vi kan gjøre for å sikre kommunale tjenester er å følge smittevernrådene godt.

Smittevernråd fra Folkehelseinstituttet - Klikk for stort bildeSmittevernråd fra Folkehelseinstituttet.

Sykefraværet er for tiden svært høyt i både privat næringsliv og kommunen. Det er mye smitte med luftvegsinfeksjon rundt om.

Gode råd

Dere husker rådene:

• Ved nyoppstått luftvegsinfeksjon, hold deg hjemme til du føler deg frisk igjen.
  • Unngå å hoste eller nyse direkte på andre.
  • Prøv å hoste i papirtørkle, eller albuekroken.
  • Husk god håndhygiene. Helst med såpe og vann, eller med håndinfeksjonsmiddel.
  • Det kan være lurt å bruke munnbind hvis du nettopp er blitt syk, men likevel må oppsøke lokaler der det ferdes mange.

Det er flere virus for tiden, men Covid 19 er kraftig til stede. Nå er dette viruset å regne som et mer vanlig virus – og det er ikke grunn for spesielle tiltak.

Har varslet Statsforvalteren

Kommuneoverlege Kirsten Toft i Vennesla kommune, sier Vennesla ikke innfører egne retningslinjer og tiltak nå. Vi følger de nasjonale rådene. Men det er så mye smitte i omløp at Toft har varslet Statsforvalteren om og bedt regionale myndigheter vurdere situasjonen.

Tjenesten går som normalt

Tjenestene til innbyggeren går som normalt, tross stort sykefravær mange steder i øyeblikket. Enkelte steder har sykefraværet enkelte dager passert 20 prosent. Dette medfører at vi må prioritere nye hardere mellom oppgavene. Det er rett og slett stort press på tjenestene der smitten er sterkest til stede

På helseinstitusjonene er det også mye smitte, både blant ansatte og beboere. Her følger vi de nasjonale og spesielle smittevernrådene for helsepersonell på vanlig måte. Det er ikke innført noen restriksjoner utover dette. Situasjonen følges nøye av både ledelse og kommuneoverlege.

FHI minner om at de fleste luftvegsinfeksjoner skyldes luftveisvirus som går over av seg selv, men kan bli mer alvorlig for mennesker i risikogruppene.

Nettsidene til Folkehelseinstituttet