
_ Vi har jobbet med denne utvidelsen av digital innbyggerdialog. Vi er faktisk tidlig ute av kommunene på Agder som knytter oss til helsenorge.no. Det er et stort framskritt.
Det sier systemansvarlig Phasue Namfon, digitaliseringsrådgiver Katinka Sunde og leder for koordinerende og helsefremmende enhet, Bodil Bakken Domingos. (bildet).
Institusjonsomsorgen og omsorgssentrene er ikke koblet opp ennå, men kommer på plass etterhvert. Det vil skje rundt årsskiftet 2025-2026.
Hvem er dette viktig for?
Alle brukere som har fått tildelt en helsetjeneste fra kommunen kan nå kan sende meldinger til sine helsekontakter via helsenorge.no.
Helsekontakt er representanten(e) for den tjenesten du mottar – for eksempel hjemmesykepleier.
Hvordan virker det?
De fleste er vant til å kommunisere med fastlegen sin og leger via helsenorge.no. Det blir akkurat på samme måte med de kommunale tjenestene.
Nå er følgende tjenester fra Vennesla kommune tilgjengelige via helsenorge.no
- Hjemmetjenesten
- Oppfølgingstjenesten
- Psykiske helsetjenester
- Venneslahjelpa (oppfølgingstjeneste og psykisk helse)
- Koordinerende og helsefremmende enhet (fysioterapeut, ergoterapeut, hverdagsrehabilitering, syn og hørsel.
- Helsestasjonen
- Skolehelsetjenesten
- Jordmortjenesten
Flere fordeler - lettere kontakt
Det er flere fordeler med å bruke helsenorge.no for kommunale tjenester.
- Når kommunens tjenester vil nå deg, får du sms-varsel på mobilen. Du kan også sende dine beskjeder og meldinger via helsenorge.no. Alt blir journalført og alt blir sikkert håndtert.
- Du er ikke avhengig av telefontid. Du kan sende melding når det passer deg.
- Du kan se avtaler om hjemmebesøk, eller du kan avbestille hjemmebesøk. Du kan se andre avtaler du har med helsetjenestene også.
- Du kan også kople opp pårørende etter fullmakt. Slik kan pårørende få samme informasjon – og det blir lettere å følge med også for dem.
- Viktig å huske: helsenorge.no er ikke en akutt-tjeneste eller nødtjeneste. Det er opp til 48 timers responstid. Ved nød brukes nødnummer.
_ Vi ønsker at flest mulig bruker denne tjenesten – og de aller fleste er jo vant til å bruke helsenorge.no. Det er mer effektivt. Det er tryggere data-messig og det er kvalitetsmessig bedre enn telefonsamtaler og muntlige beskjeder og mye att og fram, sier Bodil Bakken Domingos.
De som ikke kan, eller vil, benytte seg av digital innbyggerdialog, kan selvsagt fortsatt ringe som før.
Innlogging:
Helsenorge.no har god informasjon og veiledning om hvordan du kobler opp og hvordan pårørende kan få tilgang. Du finner også en informativ video
Innlogging: Hos helsenorge.no kan logge inn med BankID, BankID på mobil, Buypass, ID på smartkort, Buypass ID i mobil eller Commfides e-ID.