Skoler og barnehager åpne torsdag

Skolene og barnehagene i Vennesla holdes åpne torsdag. Det skal svært mye til å stenge ned viktige velferdsgoder. I Vennesla har vi god kontroll på veger og bygninger og sikker drift.

Surt, men godt brøyta i Vennesla sentrum. - Klikk for stort bildeSurt, men godt brøyta i Vennesla sentrum.

_ Skoleskyss for torsdag er fremdeles uavklart. Dette blir avklart onsdag kveld. Men mange kan komme på skole likevel – og vi holder åpent for alle som kan komme seg trygt til og fra skolene. Skole er et gode, og jeg er fornøyd med at vi greier å holde åpnet, sier kommunalsjef for oppvekst, Marianne Wegge.

• Nødutganger er åpne og tilgjengelige
  • Tak er sjekket og sikret
  • Veger og gangveger og fortau er brøytet og ryddet. Allerede klokka 07.00 onsdag var veg og gangvegnettet bra.

Foreldre må vurdere

Da er det egentlig ikke gode grunner for å holde skoler og barnehager stengt. Den største utfordringen for skoler og barnehager er egentlig at en del ansatte bosatt i Kristiansand strever med å komme på jobb, grunnet snømengdene der.  Vennesla kommune vurderer det slik at vi ikke kan stenge tjenester i vår kommune, grunnet utfordringer i en annen kommune.

_ Foreldre og foresatte må også vurdere situasjonen, hvis det er spesielle situasjoner. Vi holder åpent skoler og barnehager, men hvis foreldre opplever at deres barn bør være hjemme, er det helt greit, sier Marianne Wegge.

Agder fylkeskommune varsler at Vennesla videregående skole vil holde stengt torsdag.

Kollektivtrafikken og skoleskyssen

Agder Kollektivtrafikk innstilte onsdag formiddag all kjøring med Boreals busser i Kristiansandregionen onsdag. Øvrebø og Hægeland er ikke rammet av dette, siden annen bussoperatør kjører der.

Etter dialog med Vennesla kommune greide likevel AKT å få på plass skoleskyss i Vennesla, slik at elevene kom seg greit hjem igjen.

De viktige pendlerutene Rute 30 og Rute 31 testkjøres onsdag rundt klokka 12.00. Deretter vil de bli satt i drift igjen hvis de ansees forsvarlig å kjøre, melder AKT.  Skolekjøring torsdag vil bli vurdert i en større sammenheng torsdag kveld. Vi vil informere om dette så fort AKT har konkludert.

Ordfører Nils Olav Larsen mener det er viktig at det regionale busselskapet skiller mellom områder som er godt brøyta og områder som ikke er. Han sier at gjensnødde veger i èn kommune ikke bør føre til bussen ikke trafikerer godt brøyta veger i en annen kommune.

Han oppfordrer derfor AKT om å sørge for at kollektivtrafikken i Vennesla går som normalt framover.

Roser ansatte og innbyggere

Ordføreren roser også både kommunalt ansatte og innbyggere for flott innsats de siste dagene.

_ Jeg vil takke brøytemannskapene for en fantastisk innsats. Onsdag morgen var det meste av veg og sykkelvegnettet, og nesten alle parkeringsplasser, ryddet og i god stand for både busser og bilister og gående. I alle fall var dette faktum i nedre Vennesla. I Øvrebø og Hægeland var det noe større utfordringer med gjenblåste veger, sier ordføreren.

Han roser også personell i skole, barnehage og ikke minst helse og hjemmetjenester for solid og god innsats. Flere i hjemmetjenesten har stolpet til livet i snø for å hjelpe brukere. Larsen er også opptatt av innbyggere som stiller opp og hjelper andre når de ser folk som trenger hjelp.

_ Poenget er at Vennesla kommune har god beredskap og vi er robuste i møte med slike hendelser som vi har hatt de siste dagene. Vi greier å holde tjenestene åpne – og vi greier å holde veinettet åpent. Det gir trygghet, sier ordføreren.

Se om noen trenger hjelp

Rundt om i kommunen er det en del som strever med store snøfonner etter ei natt med storm i vindkastene. Ordføreren oppfordrer oss innbyggere om å sjekke naboer og se om det er noen som trenger hjelp til å skuffe foran dører og innganger. Han oppfordrer alle om å være på tilbudssiden.