Oransje farevarsel om mye snø

Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel for nyttårsaften og påfølgende dager. Det kan komme opp en halv meter snø i Vennesla.

Det er varslet opp mot en halv meter snø fra nyttårsaften. - Klikk for stort bildeDet er varslet opp mot en halv meter snø fra nyttårsaften. Foto: DNMI

Vennesla kommune følger sin rutine om å informere befolkningen ved oransje varsler. Det har vært mye uvær og mange gule varsler det siste. Oransje varsel er mer alvorlig. Rødt varsel er mest alvorlig.

Værvarselet lyder på at det kan komme mellom 20 og 50 centimeter tung snø. Helt ute ved kysten kan det bli sludd og regn.

Temperaturen vil ligge et par grader under null og vinden er fra nordøst  - altså typiske forhold for et kraftig snøfall.

Meteorologisk institutt har registrert varselet fra nyttårsaften klokka 11.00 til tirsdag 2. januar klokka 09.00. Da skal faren være over.

Anbefalinger

• Beskytt sårbare installasjoner og gjenstander som ikke tåler den ventede snømengden
  • Vurder om reiser er nødvendige
  • Beregn mye ekstra tid til transport og kjøring
  • Bruk riktige dekk og kjør etter forholdene
  • Følg råd og sjekk status fra transportaktører
  • Sjekk veimeldinger (175.no)
  • Behov for beredskap skal vurderes fortløpende av beredskapsaktører

Konsekvenser

• Sårbar infrastruktur kan bli rammet som følge av snøtyngden
  • Mange reiser vil kunne få lenger reisetid
  • Det kan være generelt vanskelige kjøreforhold
  • Strømforsyningen kan bli påvirket

Forberedt

Husk. Den viktigste beredskapen er din egenberedskap. Når du forbereder deg godt - er risikoen mindre for at uforutsette ting skjer.  Ved store snømengder, blir det vanskeligere å komme til butikk, for eksempel. Pass på at du har e varene du trenger for å greie deg hjemme over litt lengre perioder.

Vennesla kommune følger vanlig praksis ved slike situasjoner. Vi har beredskap for teknisk personell og vi har tett kontakt med Statsforvalter og andre beredskapsmyndigheter for å dele informasjon og gjøre gode forberedelser.