Ny parkeringsstrategi sendes på høring

Bestillingen kom fra det forrige kommunestyret. Nå sendes forslag til ny parkeringsstrategi ut på begrenset høring. For å øke tilgjengeligheten til Vennesla sentrum, foreslås det innført to timer gratis parkering. Deretter avgift.

Arealplanlegger Renate Haukom Jacobsen og kommunalsjef AlexanderEtsy Jensen håper på gode innspill når parkeringsstrategien sendes på begrenset høring. - Klikk for stort bildeArealplanlegger Renate Haukom Jacobsen og kommunalsjef AlexanderEtsy Jensen håper på gode innspill når parkeringsstrategien sendes på begrenset høring.

_ Som kommune har vi ansvar for at parkeringsplasser er tilgjengelige. For å gjøre dem tilgjengelige, må rulleringen av plassene opp i sentrum. Derfor foreslår strategien parkeringsavgift på 20 kroner timen etter to timer som virkemiddel.

Det sier rådgiver innen by- og arealplanlegging, Renate Haukom Jacobsen. Hun er prosjektleder for den nye strategien.

Høringsrunde

Nå sendes strategien på en begrenset høring til spesielt berørte parter. Næringsforeningen, Kjøp i Vennesla og Kristiansand kommune får mulighet til å uttale seg. Det samme får Vennesla barne- og ungdomsråd, Eldrerådet og rådet for funksjonshemmede.  Samtidig offentliggjøres den for alle.

Når høringsinnspillene er kommet inn, vil den bli lagt fram for politikerne sammen med kommunedirektørens innstilling. Det legges opp til politisk behandling i bygg- og miljøutvalget 1. februar og deretter formannskapet 6. februar og kommunestyret 15. februar.

Parkeringsstrategien er delt opp i delstrategier som omhandler temaene parkeringspolitikk mot et nullvekstmål, framkommelighet og universell utforming, parkeringssoner og parkeringsavgift, parkering under bakken, grønn mobilitet og håndheving.

Det er i dag ca. 750 parkeringsplasser i indre kjerne av Vennesla sentrum. Rundt 560 av dem er offentlige parkeringsplasser som reguleres av bestemmelsene til kommunen.

Sammen med kommunalsjef Alexander Etsy Jensen og flere andre fagfolk innenfor samfunnsutvikling og miljø har hun jobbet med parkeringsstrategien de siste månedene. Etsy Jensen mener det er viktig at det nå tenkes nytt om parkering i Vennesla.

_ Vi mener parkeringsavgift vil virke bra næringslivet, besøkende og mulighetene for å utvikle destinasjonen Vennesla sentrum. Vi mener vi ikke kan fortsette som nå – med altfor lav rullering av p-plassene midt i sentrum, sier Etsy Jensen.

God erfaring

Parkeringsavgift er allerede i bruk i Vennesla sentrum. På den private parkeringsplassen ved kjøpesenteret Atrium er dert gratis parkering i to timer, deretter betaling.  Eier av senteret, Daniel Svendsen, sier ordningen fungerer. Det er god rullering på plassene.

-Man får rullering av plassene og det blir plass til kunder. De som jobber og står hele dagen, finner parkering litt lenger vekk, eller bruker ikke bilen lenger.  Jeg mener det er dette sentrum trenger for å vokse videre, sier han.

HER KAN DU LESE HELE FORSLAGET (PDF, 2 MB)

De konkrete forslagene

Parkeringsstrategien foreslår:

• Kantsteinparkering: Alle plassene omgjøres til 15-minutters parkering. Står du lenger, kan det vanke forelegg.
  • Alle offentlige p-plasser i den indre sentrumskjernen får to timers gratis parkering. Deretter 20 kroner pr. time, uten tidsbegrensing. (snittpris i Kristiansand er 35 kroner timen)
  • Parkeringsplassene i Graslia,  Ålefjærkrysset og ellers i ytre sentrum forblir gratis. Her kan du parkere i 24 timer.
  • Inntektene fra parkering skal brukes til parkeringsformål.
  • På sikt bør parkering flyttes under bakken for å frigjøre arealer i sentrum til grønt. Det vises til mulighetene for et parkeringshus med innkjøring direkte fra rundkjøringen ved Venneslabroa, der det kan bli P-hus både på nord- og sørsiden av rundkjøringen.
  • Samarbeid med Kristiansand parkeringsselskap om digitale løsninger, kontroll og håndheving.

Bærekraftig utvikling

Alexander Etsy Jensen minner om de overordnede målene og rammene som Vennesla kommune jobber innenfor. Biltrafikk skal ikke vokse. Vekst skal skje gjennom økt bruk av sykkel, gange og kollektivtrafikk.

-Klimautfordringen er kommunens hovedutfordring. Vennesla treffer på klimamålene når vi jobber med byvekstavalen og kortreist bygd. Vi treffer også på nasjonale mål i arealpolitikken. Det har stått igjen å gå gjennom parkeringspolitikken. Den har ikke vært vurdert på mange år. Fra et faglig ståsted er det viktig at vi nå går gjennom parkeringspolitikken, slik at den svarer på de utfordringene et Vennesla i vekst har i møte med framtida, sier Etsy Jensen.