Arne Vatne i park og teknisk og kommunalsjef Alexander Etsy Jensen har snart klar den nye gang- og sykkeltraseen på Moseidmoen. Bakken ned til Hunsfos blir nå kun får gående og syklende. Midlene kommer fra Byvekstavtalen._ Fordi vi har jobbet godt med «den kortreiste bygda» og hatt gryteferdige prosjekter, får vi midler først av alle i Byvekstavtalen. Det er en stor glede å kunne melde om forbedringene som skjer i løpet av få uker, sier kommunalsjef Alexander Etsy Jensen.
Han står sammen med enhetsleder Arne Vatne i Hunsfosvegen. De var ute og befarte området nylig. La oss forklare og informere om prosjektene og endringene på Moseidmoen først:
Kart over den nye gang- og sykkeltraseen på Moseidmoen.Dette skjer på Moseidmoen:
Det er opparbeidet ny sykkel- og gangsti rundt industriområdet på Stemhei og den asfalteres i midten av september. Stien vil forkorte vegen fra Vennesla sentrum til Idrettsplassen vesentlig for gående og syklende. Den vil også bli en mye brukt skoleveg. Nå har nok mange bare syklet litt vilkårlig gjennom industriområdet på Stemhei. Den nye sykkelvegen vil øke trafikksikkerheten vesentlig.. Dette prosjektet koster rundt tre millioner kroner.
Nå i september starter også arbeidet med å omklassifisere 400 meter av Hunsfosvegen til en veg kun for gående og syklende. (fortsatt lov å kjøre bil til og fra eiendommene). Det betyr:
- Nedkjørselen til Hunsfos Næringspark fra Hunsfosvegen stenges for biler og motoriserte kjøretøy.
- Bom og stengsler i følgende veger som fører inn til Hunsfosvegen: Parkvegen, Fjellvegen, Lillevegen, Montjønnvegen og Wergelandsvegen.
- Hunsfosvegen fra Strømsvegen og sør til Drivenesvegen vil fortsatt være åpen for biltrafikk. Her starter arbeidene med fortau og forbedringer noe senere.
- Bakken ned fra Stemhei til Bruvegen har fortau i dag. Denne strekningen vil også få forbedringer på et senere tidspunkt slik at man får en god struktur til Venneslabroa
_Vi får nå en sammenhengende gang- og sykkeltrase fra sentrum til Idrettsplassen og ned til Hunsfos. Det er viktig, sier Etsy Jensen, og legger til:
_ Dette vil bedre framkommeligheten for gående og syklister. Vi øker trafikksikkerheten, spesielt for myke trafikanter. Vi forkorter avstander som gjør gåing og sykling mer attraktivt. Dette er et viktig prosjekt for å nå målet om nullvekst i biltrafikken.
Den største fordelen får nok barn og unge som skal til skole eller trening ved Idrettsplassen. Den største ulempen er for de som kjører bil til og fra Hunsfos Næringspark via den bratte bakken i Hunsfosvegen. De må enten begynne å gå, sykle, bruke sparkesykkel – eller ta bilen rundt.
Næringsparken positiv
Trygve Aas i Hunsfos Næringspark mener endringene skal gå greit:
_ I Hunsfos Næringspark har vi et klart ønske om færre biler og mer sykling og gåing. Men når endringer kommer, kommer de alltid brått. Det blir noen ulemper i starten. Vi skal nå infromere våre leietakere om endringen som kommer. gjennom våre kanaler. På sikt vil jo dette inngå i den store planen vi har for øya, sier Aas.
Myrvegen forbi Skarpengland skole. Prosjektet finansieres av Byvekstavtalen.Dette skjer i Øvrebø:
I Øvrebø er det fortau opp Myrvegen i Vaåsen som nå blir ferdig. Asfaltering skjer i løpet av september. Her bruker vi to millioner kroner fra Byvekstavtalen. Det kommer også ny og sikrere av- og påstigning for busser ved Øvrebøhallen. Alt i alt et viktig tiltak som både øker muligheten for sykkel og gange, samtidig som trafikksikkerheten blir bedre.