Milliardavtalen om redusert bilisme signert

Bil og sykkel skal bli det naturlige valget for flest mulig, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da han signerte byvekstavtalen verd 2,1 milliarder kroner tirsdag.

Og det målet var som musikk i ørene på ordfører i Vennesla og leder i samarbeidet Region Kristiansand, Nils Olav Larsen. Han signerte avtalen på vegne av Vennesla kommune med glede og sa:

– Vi har lansert grønn urban bygd og den korreiste bygda. Vi har som mål at biltrafikken skal ned, og det betyr igjen at vi skal ha bedre gang- og sykkelveier. For det er dét denne byvekstavtalen dreier seg om for Vennesla, det er gang og sykkel. Idag er vi verstingene når det gjelder bil, det vil vi ikke være lenger. Så er det selvfølgelig miljøaspektet, det å skape et godt sentrum, et godt Hunsøya, det er viktig for framtida. Dette er kjempeviktig for Vennesla.

Statsråd Nygård fulgte opp.

– Denne avtalen legger et godt grunnlag for å nå nullvekstmålet, det vil si ta all veksten i persontrafikk ved gange, sykkel og kollektivtrafikk. Klarer vi å legge til rette for en slik utvikling, får vi mindre kø, mindre støv, mindre støy og mindre klimagassutslipp. Det høres veldg teknisk ut, men det handler egentlig om alle folka, hvordan vi skal utvikle menneskevennlige byområder, sa statsråden.

Byvekstavalen er historisk for Vennesla.  I den «Den kortreiste bygda» er målet at flest mulig i nedre Vennesla parkerer bilen til fordel for gåing og sykling. Dette skal skje både ved en sterkere regulering av parkering og gjennom en stor satsing på nye gang- og sykkelveger.

Vennesla har aldri fått tilsvarende uttelling i noen tidligere transportavtaler. Vi får til en rekordartet satsing på gang- og sykkelprosjekter de neste årene. Vi har inne prosjekter til rundt 200 millioner kroner. Hovedprosjektene handler om sykkelveg fra Moseidmoen skole til Vikeland og ny bro over fra sentrum til hunsøya og den grønne hovedvegen fra Svømmehallen på tvers av bygda til Idrettsplassen.

 I tillegg til de 200 millionene kommer potter til kollektivtrafikk. 300 millioner av bompengemidlene kal også brukes i nabokommunene til Kristiansand. Disse midlene blir det nye runder om fra Vennesla er det krevd bedre lokalbusstilbud, blant annet.

Byvekstavtalen vil gi samlet 2,1 milliarder kroner til Kristiansand-regionen. Dette er de statlige bidragene som kommer fordi regionen har sagt ja til ny bompengepakke og ja til å begrense bilbruk og at all ny trafikkvekst skal komme via gange, sykkel og kollektivtrafikk.

– Signeringen av denne byvekstavtalen markerer starten for samarbeid om en grønn byutvikling som skal gi bedre bomiljø for alle, sa statsråd Nygård