Miljødirektoratet gir én million til Tømmerrenna

Miljødirektoratet gir én million kroner til å jobbe med besøksforvaltning ved Tømmerrenna i Vennesla. Dette betyr mye for arbeidet med å gjøre Tømmerrenna til nasjonal turiststi på lik linje med Besseggen, Preikestolen og Trolltunga.

_ Dette er en fantastisk nyhet og noe vi har jobbet lenge for. En stor og viktig milepæl, sier daglig leder i Stiftelsen Steinsfoss Tømmerrenne, Ole Petter Omdal.

_  Tildelingen av én million kroner gir oss mulighet til å gjennomføre de utredningene som er viktig for å få avklart potensialet som nasjonal tursti. Dessuten viser tildelingen at Miljødirektoratet har tro på prosjektet, fortsetter han.

I fjor fikk 17 ulike turstier i Norge penger fra potten til nasjonale turstier. Fem av disse har status som autoriserte nasjonale turiststier. Det er Kjerag, Preikestolen, Trolltunga, Besseggen og Fosseråsa. Det er altså et selebert selskap Tømmerrenna er på veg inn i.

Pengene skal altså gå til besøksforvaltning siden dette legger premissene for det videre arbeidet. Besøksforvaltning innebærer at man legger til rette for og styrer bruken av et område best mulig, slik at man optimaliserer opplevelsen for de besøkende, lokal verdiskaping og ivaretakelse av naturverdiene

«I arbeidet med besøksforvaltning må det beskrives hvordan aktuelle tiltak påvirker naturmangfold i samsvar med miljørettsprinsippene i naturmangfoldloven Herunder må det i planen gjøres en vurdering av hva som er den beste lokaliseringen og de beste miljøforsvarlige teknikkene av aktuelle tiltak. Besøksforvaltning er langsiktig og helhetlig planlegging for å legge til rette for og styre bruken av et område etter definerte mål. Målet er at både natur- og kulturverdiene, allemannsretten, opplevelsen og sikkerheten blir ivaretatt», skriver Miljødirektoratet

Det er et krav om at turmål som ønsker å kvalifisere seg som Nasjonal turiststi må utarbeide en besøksstrategi for området i samarbeid med ulike aktører. Stiftelsen Steinsfoss Tømmerrenne søkte om midler fra Miljødirektoratet i fjor høst.

Vennesla kommune og Agder fylkeskommune doblet i fjor sine tilskudd til Tømmerrenna til en halv million kroner i året. Vennesla jobber videre for å få Tømmerrenna inn på statsbudsjettet. Miljødirektoratets bevilgning vil også styrke oss i dette arbeidet.