Fra venstre: Hanna Sofie Venemyr, Karoline Urdal , Chinelle Teresa Moa, Susanne Lian. Sammen utgjør de Innbyggertorget i Vennesla kommune.– Hos oss i Innbyggertorget ingen til bry. Vi er her for å hjelpe deg, Vi er på mange måter bindeleddet mellom innbyggerne og saksbehandlerne. Vår viktigste jobb er å veilede deg til riktig person eller hjelpe deg med å finne frem på nettsidene våre, sier konsulent Hanna Sofie Venemyr, en av de som jobber i Innbyggertorget i Kulturhuset.
Du kan komme uten avtale eller du kan ringe. Du vil få hjelp av Hanna (23) eller en av kollegaene hennes.
Nettsida til kommunen er på mange måter det digitale Innbyggertorget. Mange får hjelp der og klarer seg selv. Det frigjør mye ressurser i forhold til før. Men mange trenger også noen å snakke med – og det er langt fra alt man kan ordne på nettet.
Innbyggertorget
hjelper deg med:
- Veiledning til riktig saksbehandler
- Hjelp med digitale skjemaer
- Informasjon om kommunale tjenester
- Sentralbord for Vennesla kommune
- Generelle spørsmål om kommunen
Da er den menneskelige kontakten i Innbyggertorget veldig viktig. De ansatte er der for deg. Ingen sak er for stor, ingen for liten. Du kan spørre om hva som helst.
Fikset mobiltelefonen
En dag kom en dame inn i skranken med en ny telefon hun ikke fikk til. Da var det naturlig å be kommunen om hjelp, syntes hun.
– Selv om det ikke er en formell oppgave for oss, sa jeg at jeg kunne prøve å hjelpe, forteller Hanna. Sammen satte de opp telefonen, la inn kontakter og gikk gjennom de viktigste funksjonene.
– Hun var utrolig takknemlig etterpå og har kommet tilbake flere ganger for å si hvor mye det betydde. For meg viser det hvor viktig jobben vår er. Vi er veldig serviceinnstilte, og jeg vet at kollegene mine ville gjort akkurat det samme. Kan vi strekke oss for å hjelpe, så gjør vi det, sier hun.
Sliter du digitalt?
Hanna er tydelig på hvem Innbyggertorget er til for: absolutt alle. Likevel ser hun at noen grupper har spesielt stort utbytte av å møte opp fysisk.
– Mange som kommer hit, er ikke så digitale. Sliter du digitalt, er vi der for å hjelpe. Vi hjelper med å fylle ut skjemaer eller viser hvordan du kan reservere bøker på biblioteket selv. Andre trenger hjelp fordi de ikke er så gode i norsk, eller de har praktiske spørsmål om alt fra boliger, renovasjon til brøyting, forklarer hun.
Aktiviteten på sentralbordet og i skranken svinger i takt med været og nyhetsbildet.
– Hvis det plutselig snør kraftig, kommer telefonene om brøyting. Og lanseres det en ny helsetjeneste, får vi mange henvendelser om den. Vi lærer oss å forutse hva innbyggerne lurer på, sier hun.
Hanna Sofie Venemyr har vært i Innbyggertorget siden starten. Hun starta som lærling.Fra lærling til kommunal kontakt
Da Hanna startet som lærling i 2020, visste hun lite om hva en kommune egentlig drev med.
– Jeg ble veldig overrasket over hvor mange ulike oppgaver som finnes. Ting jeg før tok for gitt, som at det er fine blomster i en park, er det jo faktisk noen som passer på, sier hun.
Den innsikten har vært utrolig spennende å få. I dag, som konsulent, trives hun aller best i møtet med mennesker.
– Det kjekkeste er å stå i skranken. Det gir så mye mer å se folk ansikt til ansikt og se lettelsen hos noen du har hjulpet, for det er en lettelse for meg også, sier Hanna
Hun avslutter med en tydelig oppfordring:
– Ikke nøl. Vi får betalt for å være her, og vi ønsker oppriktig å hjelpe. Bare ta kontakt!
Tekst og foto: Torstein Otterlei
Slik kontakter du Innbyggertorget:
- Innbyggertorget er kommunens sentralbord og servicesenter. Her kan du få hjelp og veiledning om alt av kommunens tjenester.
- Besøksadresse: Vennesla Kulturhus, Venneslamoen 19
- Åpningstider: mandag–onsdag og fredag fra kl. 10:00–16:00, torsdag fra kl. 10:00-18:00 og lørdag fra kl. 11:00-15:00 Telefon: 38 13 72 00 (innbyggertorget sentralbord)