Bodil Bakken Domingos (f.v) og Line Berhus har vært i med arbeidsgruppa som sammen med kommunalsjef Ragnhild Bendiksen har utarbeidet forslag til tjenestekriterier i helse- og omsorg._Vi har utarbeidet tjenestekriteriene for helse og omsorg for å klargjøre og ytterligere øke profesjonaliteten når vi tildeler helse- og omsorgstjenester. Det blir høring til de ulike råd og organisasjoner med mulighet for innspill. Deretter får politikerne kriteriene til endelig behandling i desember, informerer kommunalsjef for helse- og omsorg, Ragnhild Bendiksen.
Tjenestekriterier er viktig av flere grunner. De presiserer hvordan Vennesla kommune ønsker å tilby helse- og omsorgstjenester til kommunens innbyggere. Dette sikrer også likebehandling, forutsigbarhet og god ressursutnyttelse. de er transparente og alle kan følge med på dem.
Avklare forvetningene
Men la oss gå til forventningene med en gang. Hva kan du forvente av kommunen og hva kan kommunen forvente av deg:
Du har forventninger til kommunen. Du kan regne med at vi:
- Samarbeider med innbyggerne om å skape trygge nærmiljøer for barn og unge, aldersvennlige og universelt utformede møteplasser i lokalmiljøet - ut og inne - hvor innbyggerne kan møte hverandre og være en del av fellesskapet
- Tilbyr lett tilgjengelige helsefremmende tilbud og aktiviteter, og gir deg gode og faglige råd om hvordan du tar vare på egen helse.
- Støtter deg så du mestrer egen hverdag – enten det er deg eller noen du har omsorg for som har ekstra behov for støtte.
- Informere om ulike dagaktivitetstilbud slik at du kan ha en meningsfull hverdag.
- Tilbyr tilrettelagte boliger til ulike brukergrupper
- Tilbyr målrettet, fleksibel støtte i perioder hvor du trenger noe ekstra for å få tilbake en stabil helsesituasjon.
- Tilbyr tidsavgrenset eller permanent opphold i botilbud med heldøgns omsorg når du har behov for omfattende pleie, medisinsk oppfølging og behandling, og dette ikke kan ivaretas forsvarlig i eget hjem ved hjelp av hjemmesykepleie.
Kommunen har noen forventninger til deg som innbygger. Vi forventer at du:
- Tar vare på familie og venner, inkluderer mennesker i nærområdet ditt og bidrar til gode fellesskap og møteplasser for alle.
- Tar gode valg for egen helse – i dag og med tanke på framtiden.
- Yter god omsorg for dem du har et omsorgsansvar for.
- Oppsøker råd og veiledning for å mestre livet og daglige aktiviteter, så du bevarer et selvstendig liv med gode hverdager.
- Gjør ditt ytterste for å være i jobb og/eller aktivitet, og formidler hvilke tilpasninger som er viktig for deg for å fungere godt over tid.
- Tenker universell utforming tidlig og gjør tilpasninger i boligen din, slik at du kan leve der også på lengre sikt – eller bytter til en bolig som møter dine ønsker og behov for framtiden.
- Tar i bruk teknologi og annet utstyr som kan forenkle hverdagen og som gjør det lettere å klare deg hjemme uten hjelp fra andre.
- Følger opp anbefalinger fra lege og behandlere, slik at du holder helseutfordringer i sjakk så lenge som mulig.
- Planlegger for egen alderdom og hvordan du kan ivareta livskvalitet og behovet for sosial kontakt, selv om alderen gir deg noen nye begrensninger.
- Lager en framtidsfullmakt som vil være til hjelp hvis du i framtiden får problemer med å gjøre rede for hva som er viktig for deg.
Klart og verdibasert
Selve kritieriene som våre saksbehandlere skal jobbe etter, er ganske detaljert beskrevet i forslaget. Men de baserer seg overordnet på følgende:
- Nytte: Kommunen skal prioritere utfra om tiltaket har nytte. Dess større nytte, dess større prioritet.
- Ressurs: Tiltak er lettere å prioritere dess mindre ressurser det legger beslag på.
- Alvorlighet: Dess mer alvorlig en tilstand er, dess mer må tiltak prioriteres.
Alt skal baseres på noen overordnede verdier. Disse er: Likeverd, trygghet og medvirkning
_ Kriteriene vil bidra til at våre saksbehandlere får en enda tryggere base for sine vurderinger. Og åpenheten sikrer at vi sammen med innbyggerne kan komme fram til gode løsninger, sier Line Sandell og Bodil Bakken Domingos som har sittet i prosjektgruppen som har utarbeidet de nye tjenestekriteriene.
I arbeidet har Vennesla sammenlignet med kommunene rundt oss. Vi legger opp til de samme tjenestekriteriene som våre nabokommuner – for å få mest mulig lik praksis i regionen.
_Men når vi ikke har hatt slike skriftlige kriterier før, har vi tildelt tjenester tilfeldig da?
_Nei, absolutt ikke. Vi har kriterier nå også, og vi har saksbehandlere som samarbeider svært godt og kompetent om hvordan vi tildeler tjenester. Men nå tydeliggjør og skriftliggjør vi kriteriene slik at vi blir mindre sårbare når bemanning skifter og mindre sårbare i den faglige utøvelsen av skjønn. Dessuten får vi en åpen diskusjon og ny åpenhet rundt hvordan vi tildeler tjenester. Bare det er viktig, sier Bakken Domingos, som til daglig også er leder for Enhet for koordinerende og helsefremmende tjenester.
Framtida vil kreve hardere prioriteringer. Norske kommuner vil hverken ha folk eller ressurser nok til å imøtekomme alle behov. Vi må sikre forsvarlig tilbud til alle – og da blir det ekstra viktig med kontrollerbare og skriftlige kriterier for hvordan vi gir kommunale helse- og omsorgstjenester
Det aller viktigste vil fortsatt være at du som innbygger har rett på kommunale helse- og omsorgstjenester etter pasient og brukerrettighetsloven. Vår plikt som kommune til å yte disse tjenestene er hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven. De nye tjenestekriteriene er ment som veivisere som skal hjelpe ansatte og brukere til å finne en god veg, der både hensynet til individ og samfunnet som helhet er med.