Historiske byvekst-forhandlinger på Hunsøya

Ordfører Nils Olav Larsen viste fram bygda da en stor delegasjon kom til Hunsøya for å forhandle om byvekstavtale for Kristiansandregionen  fredag.

Ordfører Nils Olav Larsen viser broa over Helvetesfossen - som må bygges ut.  Hele delegasjonen fikk en oppfriskende liten dusj på veg inn på møtet. - Klikk for stort bildeOrdfører Nils Olav Larsen viser broa over Helvetesfossen - som må bygges ut. Hele delegasjonen fikk en oppfriskende liten dusj på veg inn på møtet.

_ Historisk. Vi har aldri vært verter for en slik forhandling før. Det viser at vi har fått en ny posisjon og at det vi jobber med bærer frukter, sier ordfører Nils Olav Larsen.

Vennesla har lagt mye arbeid ned for å møte nasjonale mål om nullvekst i biltrafikken og redusert forbruk av areal. Arbeidet har konkret endt ut i prosjektet «Den kortreiste bygda» der vi skal bygge ut ny veg til Hunsøya, bro over Ora og en ny grønn hovedveg for gang og sykkel.

Delegasjonen hadde aldri forhandlet byvekstavtale i slike omgivelser før. - Klikk for stort bildeDelegasjonen hadde aldri forhandlet byvekstavtale i slike omgivelser før.

Til sammen er kostnadene over 350 millioner kroner. Noe over 200 millioner er allerede inne i forslaget til byvekstavtale. Vennesla håper også å få midler til ny rundkjøring og ved inn til Hunsøya.

Ordfører Larsen tok med den store delegasjonen på busstur rundt nedre Vennesla. Han viste hvor broa over elva skal gå, miljøgata som skal bygges i Auravegen og områdene hvor vi sårt trenger nye gang- og sykkelveger.

Flere på møtet, særlig Statsforvalteren, trakk fram Vennesla som et godt eksempel. De viste til at vi har en framoverlent kommuneplan og at vi jobber målrettet med gradvis å endre nedre Vennesla fra bilbygda til gå- og sykkelbygda.

Forhandlingene om byvekstavtale omfatter Iveland, Kristiansand, Birkenes og Lillesand og Agder fylkeskommune, i tillegg til Vennesla.

Kommunalsjef Alexander Etsy Jensen forteller om "Den kortreiste bygda" og Venneslas arbeid for å redusere biltrafikk. - Klikk for stort bildeKommunalsjef Alexander Etsy Jensen forteller om "Den kortreiste bygda" og Venneslas arbeid for å redusere biltrafikk.

Den største delen av satsingen er bompengepakken til 7,5 milliarder kroner. Den er en forutsetning for å få en endelig byvekstavtale og er allerede vedtatt. I byvekstavtalen forhandles det om årlige tilskudd til kollektivtrafikk og investeringer på over 210 millioner kroner, pluss 15 prosent egenandel, hvert år i ti år.

Nullvekst i biltrafikken er målet med byvekstavtalene. Veksten skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Samtidig skal areal og natur spares. Det ligger som forutsetninger for arbeidet.

Arbeidet med byvekstavtalen har pågått i flere år. Forhandlingene begynte i vinter og den andre forhandlingsrunden ble lagt til Vennesla og Hunsøya. Målet er å ha klart et avtaleforslag i juni. Deretter må alle samarbeidskommunene og Agder fylkeskommune godkjenne. Utbyggingsprosjektene vil fordeles utover de neste ti, femten årene.