Enhetsleder Bodil Bakken Domingos og saksbehandler Mihaela Girovanu gleder seg over digitaliserte vedtak og forenklingen det medfører._ Ingen trenger å bli engstelige av dette. Hvis du ikke er digital og ikke vet hva digital post er, vil brevet komme i den vanlige posten etter noen dager, sier enhetsleder for koordinerende og helsefremmende tjenester, Bodil Bakken Domingos.
Dette skjer i praksis:
- Saksbehandler skriver ferdig vedtaket ditt om hva slags tjeneste og tilbud du vil få.
- Digipost får så tilsendt vedtaket. Digipost er postens digitale postkasser der du kan velge å få inn posten din. Bruker du ikke Digipost, blir brevet liggende noen dager, før det blir sendt videre.
- Altinn mottar brevet. Altinn er den digitale plattformen for dialog mellom deg og det offentlige. Her kan du logge inn og lese. Åpner du ikke, blir brevet liggende noen dager her også, før det sendes videre i papirpost på tradisjonelt vis.
Digitale søknader også
Den nye ordningen gjelder alle vedtak om helse- og omsorgstjenester. Dette er den siste av de store tjenesteområdene i Vennesla kommune som går over til digital post.
_ Fra mars eller noe senere vil vi også få digitalisere utgaver av søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. Da kan innbyggerne søke om alt fra støttekontakt til hjelpemidler, hjemmetjenester og sykehjemsplass digitalt, forteller Bodil Bakken Domingos.
Det blir en stor forbedring. Vennesla kommune har lenge arbeidet for digialt skjema, men det har vært komplisert å sikre en trygg sending gjennom våre datasystemer. Vi må være helt sikre på at personopplysninger og helseopplysninger behandles trygt. Det er vi nå.
Digitaliseringen betyr mye økonomisk. Hvert eneste papirbrev vi slipper å sende, sparer kostnader. Derfor håper vi flest mulig vil bruke Digipost og Altinn. Hvert eneste skjema som kan gå automatisk fra innbygger til saksbehandler, sparer ressurser.