Flotte vinnere av inkluderingsprisene

Bjarne Kåbuland er årets inkluderende ildsjel og Enhet for byggforvaltning i Vennesla kommune er årets inkluderingsbedrift.  Prisene fra NAV ble delt under julelunsjen til Vennesla næringsforening.

Bjarne Kåbuland (i midten) er årets ildsjel 2023. Her sammen med ordfører Nils Olav Larsen og NAV-leder Cecilie Limm. - Klikk for stort bildeBjarne Kåbuland (i midten) er årets ildsjel 2023. Her sammen med ordfører Nils Olav Larsen og NAV-leder Cecilie Limm.

_ Gode fortellinger er alltid sanne. Husk at dere i næringslivet representerer mulighetene for hundrevis av mennesker. Dere sitter på nøklene til samfunnet i morgen.  Da er det lurt å gjøre som de vise menn, våge å gå nye veger. Ingen hadde hørt noe om dem opp gjennom hvis ikke de hadde våget å gå, sa prost Rune Stormark i sin julehilsen.

Og akkurat det passer så godt på prisvinnerne av NAV Midt-Agders to inkluderingspriser for 2023. Det er mennesker som vet at de har nøklene til andres framtid i sine hender og som tar ansvaret det medfører.

Årets ildsjel

_Det er gøy å gi folk en sjanse, sa Bjarne Kåbuland enkelt og greit i sin takketale. Han bor i Vennesla og leder Bjarne Johansen Bil-Demontering AS på Dalane. Der har han i øyeblikket tre ansatte i samarbeid med NAV, og han strekker seg lenger enn de fleste.

Juryens begrunnelse:

Prisen for årets ildsjel går til en venndøl som har markert seg som en raus, empatisk og inkluderende leder.

Prisvinneren er genuint opptatt av at mennesker skal få en sjanse utfra sine egne forutsetninger. Han verdsetter at hver enkelt er unik, og ser hvilken verdi hver ansatt bringer til bedriften.  Prisvinneren investerer tid til sine ansatte og legger til rette for at den enkelte skal kunne utvikle seg.

I NAV sitt samarbeid med prisvinneren har vi erfart at han er en leder som er opptatt av å finne gode løsninger og som gir den enkelte nødvendig tid til å lære jobben. Han har en lun og varm tilstedeværelse, og en ro som smitter på mennesker i hans omgivelser. Prisvinneren sine holdninger og verdier betyr en forskjell for mange mennesker. Samarbeidet har gitt muligheter både for ordinære ansettelser og for lærlinger.

Årets inkluderingsbedrift

Den andre prisen er Årets inkluderingsbedrift. Og den ble altså tildelt Vennesla kommunes enhet for byggforvaltning. Enhetsleder Inger C. Neset takket ved å minne om noen ord fra kommunedirketør Svein Skisland: “Husk å ha noen dere kan ta vare på og hjelpe fram”, før hun takket avdelingsleder Wenche Hadland for hennes lederjobb for renholderne og Eirik Lundevold for hans lederjobb med FVD-operatørene. Enhet har ansatte fra mange land, språk og kulturer. De gir også arbeid til mennesker som trenger en ny sjanse i livet.

Enhet for byggforvaltning er inkluderingsbedriften 2023 i Vennesla. Heder til enhetsleder Inger C. Neset, Wenche Hadland og Eirik Lundevold. Til venstre NAV-leder Cecilie Limm og ordfører Nils Olav Larsen.  - Klikk for stort bildeEnhet for byggforvaltning er inkluderingsbedriften 2023 i Vennesla. Heder til enhetsleder Inger C. Neset, Wenche Hadland og Eirik Lundevold. Til venstre NAV-leder Cecilie Limm og ordfører Nils Olav Larsen.

Juryens begrunnelse:

Prisen for årets inkluderingsbedrift går til en bedrift som har bemerket seg som en raus og inkluderende arbeidsplass. Dette er en bedrift som har vært en god samarbeidspartner for å få til inkludering, over mange år.

Enhetens ledere er opptatt av den enkeltes ressurser, personlige egenskaper og kompetanse. Og forsøker å finne en plass for den enkelte, der de kan trives i arbeidsmiljøet, blomstre med oppgavene de får og være stolt over å være en del av enheten.

Enheten har tent håp og betydd en stor forskjell i mange menneskers liv. Samarbeidet har ført til flere språkpraksisplasser, ulike tiltak, og ikke minst flere ordinære ansettelser.

Vi erfarer at de har lykkes i å skape et miljø og en kultur som er åpen for alle, uansett bakgrunn eller utfordringer. Vi oppfatter at disse holdningene er godt forplantet blant de ansatte og at man har lykkes i å skape et miljø der mennesker føler seg verdsatt, sett, hørt og forstått. Derfor går denne prisen til alle ansatte og ledere i enheten som sammen bidrar til å skape en god og inkluderende arbeidsplass.

Stolt ordfører

Tradisjonen tro var det ordfører Nils Olav Larsen som delte ut de to prisene, og han sa:

_ For meg er dette et av årets høydepunkter. Å kunne gi en anerkjennelse til dere som står midt i kampen med å utvikle arbeidsplasser.

NAV-leder Cecilie Limm sa at prisene er viktige, fordi det er så avgjørende av folk i næringslivet er inkluderende og åpner opp for alle slags mennesker.