Flere kommunale tjenester via helsenorge.no

Fra 1. juni er hjemmetjenesten og flere andre omsorgstjenester i Vennesla kommune koblet opp via helsenorge.no. Dermed kan du trygt kommunisere digitalt med oss.

_ Vi har jobbet med denne utvidelsen av digital innbyggerdialog. Vi er faktisk tidlig ute av kommunene på Agder som knytter oss til helsenorge.no. Det er et stort framskritt.

Det sier systemansvarlig Phasue Namfon, digitaliseringsrådgiver Katinka Sunde og leder for koordinerende og helsefremmende enhet, Bodil Bakken Domingos. (bildet)

Samme system som fastlegen

De fleste er vant til å kommunisere med fastlegen sin og leger via helsenorge.no. Det blir akkurat på samme måte med de kommunale tjenestene.

Fra 1. juni er følgende nye tjenester fra Vennesla kommune tilgjengelige via helsenorge.no

  • Hjemmetjenesten
  • Oppfølgingstjenesten
  • Psykiske helsetjenester
  • Venneslahjelpa (oppfølgingstjeneste og psykisk helse)
  • Koordinerende og helsefremmende enhet (fysioterapeut, ergoterapeut, hverdagsrehabilitering, syn og hørsel.
  • Fra før er helsestasjonen, skolehelsetjenesten og jordmortjenesten koblet opp.

Flere fordeler - lettere kontakt

Det er flere fordeler med å bruke helsenorge.no for kommunale tjenester.

  • Når kommunens tjenester vil nå deg, får du sms-varsel på mobilen. Du kan også sende dine beskjeder og meldinger via helsenorge.no.  Alt blir journalført og alt blir sikkert håndtert.  
  • Du er ikke avhengig av telefontid. Du kan sende melding når det passer deg.
  • Du kan se avtaler om heimebesøk, eller du kan avbestille heimebesøk. Du kan se andre avtaler du har med helsetjenestene også.
  • Du kan også kople opp pårørende etter fullmakt. Slik kan pårørende få samme informasjon – og det blir lettere å følge med også for dem.
  • Viktig å huske: helsenorge.no er ikke en akutt-tjeneste eller nødtjeneste. Det er opp til 48 timers responstid. Ved nød brukes nødnumerne.

_ Vi ønsker at flest mulig bruker denne tjenesten – og de aller fleste er jo vant til å bruke helsenorge.no. Det er mer effektivt. Det er tryggere data-messig og det er kvalitetsmessig bedre enn telefonsamtaler og muntlige beskjeder og mye att og fram, sier Bodil Bakken Domingos.

De som ikke kan, eller vil, benytte seg av digital innbyggerdialog, kan selvsagt fortsatt ringe som før. 

Snakk med din helsekontakt

Den digitale dialogen må aktiveres ved at du sier fra til din helsekontakt i kommunen om at du vil bruke digital innbyggerdialog. Du kan snakke med en representant for hjemmetjenesten eller annen helsetjeneste du benytter.

Helsenorge.no har god informasjon og veiledning om hvordan du kobler opp og hvordan pårørende kan få tilgang. Du finner også en informativ video 

Vi jobber stadig med å videreutvikle den digitale innbyggerdialogen. Fra høsten av vil også omsorgssentrene og institusjonene bli en del av helsenorge.no.

Innlogging:  Hos helsenorge.no kan logge inn med  BankID, BankID på mobil, Buypass, ID på smartkort, Buypass ID i mobil eller Commfides e-ID.