Fire store byggeprosjekter godt innenfor budsjett

Utbyggingen av Vennesla skole, Moseidmoen skole, Barnestua barnehage og nytt Helsehus blir samlet nesten 15 millioner kroner rimeligere enn politikerne budsjetterte. Vennesla kommune har over år utviklet svært god styring med sine byggeprosjekter.

Alexander etsy Jensen (t.v), Inger C. Neset og Tellef Mykland kan smile fornøyd. De har levert store byggeprosjekter godt innenfor budsjett. - Klikk for stort bildeAlexander Etsy Jensen (t.v), Inger C. Neset og Tellef Mykland kan smile fornøyd. De har levert store byggeprosjekter godt innenfor budsjett.

«Kommunedirektøren vil rette en stor takk til alle involverte for et vellykket og godt styrt prosjekt, til tross for en svært krevende fremdriftsplan», skriver Svein Skisland i saken om skoleutbyggingene.

God styring og god struktur

Sluttrapportene for skoleutbyggingene, utbygging av Barnestua barnehage og kommunens del av nytt helsehus skal behandles i formannskapet tirsdag 16. april.  Alle prosjektene er gjennomført godt innenfor budsjett og med til sammen 14,9 millioner kroner i mindreforbruk. De fire prosjektene har samlet kostet tett på 240 millioner kroner.

_ Vi har over tid utviklet en svært god styringsmodell for byggeprosjekter, med mye samordning og korte beslutningsveger, sier kommunalsjef for samfunn og miljø, Alexander Etsy Jensen. Han leder styringsgruppen for store byggeprosjekter.

Gruppa består også av kommunalsjef med ansvar for økonomi, samt den kommunalsjefen som har sektoransvar for investeringen. I tillegg møter leder for Enhet for byggforvaltning og aktuelle prosjektledere.

Under her igjen er det egne prosjektgrupper som håndterer de ulike delene av utbyggingen. For skoleprosjektet var det for eksempel egen gruppe der rektor håndterte behov og hensynet til elever, ansatte og sikret medvirkning. Det var også egen gruppe for utenomhusarbeider.

_ Denne måten å arbeide på gjør at vi får avklart mye før vi legger ut på anbud for totalentreprise. Alt handler om å ha en god plan og å bli enige på forhånd, slik at vi slipper endringer underveis. Endringer koster, sier Tellef Mykland, som har prosjektlederansvar for flere av utbyggingene som har endt i pluss.

Litt som matbutikken . . .

Han pleier å sammenligne en utbygging med handletur på matbutikken. Du må ha bestemt  deg for hva du skal kjøpe før du går til kassa for å betale. Du kan ikke ombestemme deg mange ganger.

_ Vi opplever også en stor lojalitet i hele organisasjonen, og det gjør samarbeidet i byggeprosjekter enklere. Vi står sammen om å ta ansvar og å finne løsninger – og da blir det lettere når de vonde valgene skal tas. I alle byggeprosjekter må det bli en del «nei», sier leder for Enhet for byggforvaltning Inger C. Neset.

Hun minner om at det slett ikke er selvsagt å gå «med overskudd» på et byggeprosjekt – særlig ikke når tidsfristene er stramme.

_ Arkitektene mener vi satte norgesrekord i rask skoleutbygging. Vi hadde bare tre måneder  på prosjektering, og vi var bekymret for om det ble for raske runder. Vi har hatt svært god styring og framdrift – og mange har periodevis jobbet nesten natt og dag. Jeg synes vi har levert flotte prosjekter, sier Neset.

Prosjektene er ikke bare levert og gjennomført med god økonomisk margin. De er også gjennomført uten HMS-avvik og innenfor de oppgitte tidsrammer.

7,1 millioner rimeligere skoleutbygging

Utbygging/ombygging av ny Vennesla skole og ombygging/utbygging av Moseidmoen skole var budsjettert til 161,6 millioner kroner. Sluttsummen ble 151,7 millioner kroner. Det betyr 9,9 millioner i mindreforbruk. Nå foreslår kommunedirektøren at politikerne bevilger 2,7 millioner kroner til rom for mat og helse på Vennesla skole, slik at mindreforbruket til slutt blir på 7,1 millioner kroner.

4,4 millioner rimeligere Barnestua

Det gamle bygget fra 80-tallet er revet og erstattet med et nytt bygg. Det nye bygget omfatter to avdelinger for de største barna. Bygget fra 2005 er noe ombygget og tilpasset det nye bygget og knyttet til nytt og felles ventilasjonsanlegg. Sluttregnskapet viser utgifter på 32,1 millioner kroner. Dette betyr et mindreforbruk i prosjektet på ca. 4,4 mill. kroner.

3,3 millioner rimeligere helsehus

Vennesla kjøpte to etasjer i det nye Helsehuset og en etasje er innredet som legesenter og leies videre ut til legene. Budsjettet var på rundt 59 millioner kroner, men sluttregnskapet viser et forbruk på noe over 55,7 millioner kroner. Prosjektet ender med et mindreforbruk på 3,3 millioner kroner.

Kommunedirektøren foreslår at disponeringen av de ubrukte midlene vurderes i forbindelse med 1. tertialrapport.