Alexander Etsy Jensen og Odd Grønberg står på den nye sykkelvegen som nå bygges over Moseidmoen. Bak ser dere CG-glass. Vennesla kommune for nesten 50 millioner kroner fra Byvekstavtalen i år.Fungerende ordfører Odd Grønberg og kommunalsjef Alexander Etsy Jensen møttes på den nye sykkelvegen rundt industriområdet på Steimhei tidligere denne uka – begge med entusiastiske smil om munnen.
I løpet av sommeren blir det faktisk klar en ny, kortere og svært bra gang- og sykkelveg fra sentrum av Vennesla til Moseidmoen skole. Vi snakker om en ny grønn hovedveg gjennom tett befolkede områder av bygda og mellom viktige steder som sentrum og Idrettsplassen.
Samtidig starter arbeidet med kontrakter og avtaler om ny gang- og sykkelveg mellom Moseidmoen skole og Doktorsvingen, et annet stort prosjekt. Arbeidene vil starte fra skolen og sørover senhøstes. Bare i år vil Vennesla kommune får nesten 50 millioner kroner fra Byvekstavtalen. De skal gå til 12 konkrete prosjekter. (Se liste nederst i saken)
_ God butikk for Vennesla
_ Vi kan mene mye forskjellig om bil, sykkel og gange. Uansett må vi forholde oss til nullvekst i biltrafikken og uansett er byvekstavtalen bra for oss i Vennesla. Vi får over 200 millioner, mot en egenandel på 30 millioner. Det er god butikk, sier Odd Grønberg.
Kommunestyret og politikerne i Vennesla har vært klare på behovet for å tenke nytt hvis vi skal greie å løse våre utfordringer i framtida. Dermed kom «Den kortreiste bygda». Vi skal bygge tettere, spare natur på heiene og vi skal legge til rette for gange og sykkel i stedet for bil.
Arbeidet endte med at Vennesla kommune fikk mer midler gjennom byvekstavtalen enn vi noen gang før har fått i de ulike regionale samarbeidene om transport. I hele byvekstavtalen (ti år) skal vi få over 200 millioner kroner (håpet er fortsatt å øke til 350 millioner kroner).
Byvekstavtalen har egne nettsider der du finner mer informasjon.
Jobbet godt over år
_Vi er den kommunen som har fått flest prosjekter tidlig i gang i Byvekstavtalen. Det er fordi vi har jobbet godt og fått fram gryteferdige prosjekter. Jeg tror ikke dette kan overvurderes, egentlig. Vi bygger Vennesla for ei ny og grønnere framtid. Vi vet vi må omstille oss og byvekstavtalen gjør det mulig å få dette til, sier Alexander Etsy Jensen.
Han snakker om et helhetlig mobilitetstilbud der gang- og sykkel er ett av flere tiltak.
_Bussdriften i Vennesla får også store beløp fra byvekstavtalen - som allerede kommer flere tusen passasjerer til gode hver dag. Vi jobber også med Svipp-løsninger, utleie av sparkesykler og mange løsninger for å gjøre det lettere for folk å velge nye transportløsninger, sier Etsy Jensen.
_ Vi er ei bygd i vekst. Vi ønsker å vokse videre, og da er vi avhengig av at trafikkøkning skjer på andre måter enn bilkjøring, avslutter han.
Lista med hva vi får penger til i år:
- Gang og sykkelsti rundt industriområdet i Stemhei (3 millioner kroner)
- Fortau Hunsfosvegen, fra Moseidmoen skole til Strømsvegen (2 millioner kroner)
- Oppgradere fortau langs Myrvegen til Idrettshallen ved Skarpengland skole. (2 millioner kroner)
- Sykkelprioritert gjennomkjøring Torsbyvegen/Sentrum (1 million kroner)
- Skilte/etablere gang- og sykkelveg Hunsfosvegen (0,5 millioner kroner)
- Oppgradere gang og sykkelveg Drivenesvegen (Moseidmoensletta) (0,4 millioner kroner)
- Snarveg Lomtjønn – Piningen (1 million kroner)
- Parkeringsrestriksjoner Vennesla sentrum (skilting, oppmerking) (2 millioner kroner.
- Gang- og sykkelveg Doktorsvingen-Mosiedmoen. Utbygge traseen fra skolen til Hallandsbrua og planlegge resten for ferdigstillelse 2027. (18 millioner kroner i år)
- Sykkel- og gangaksen Vennesla nord-sød (2 millioner kroner)
- Holtevegen-Granlivegen – planlegging i 2025, (1,4 millioner kroner)
- Gang og sykkelveg Bruvegen (14 millioner kroner)