Byggvell Vennesla er blitt Miljøfyrtårn

Gründer Øystein Myrvold og daglig leder Christian Sandaker fikk tirsdag overrakt diplomet av ordfører Nils Olav Larsen. Byggvell Vennesla er den 25. virksomheten i Vennesla somer sertifisert som Miljøfyrtårn.

Her er beviset på Miljøfyrtårn-statusen. Fra venstre gründer Øystein Myrvold, ordfører Nils Olav Larsen og daglig leder Christian Sandaker. - Klikk for stort bildeHer er beviset på Miljøfyrtårn-statusen. Fra venstre: gründer Øystein Myrvold, ordfører Nils Olav Larsen og daglig leder Christian Sandaker.

_ Klart det er viktig. Både for mijøet og bedriften og konkurranseevnen. Stadig flere kunder krever dokumentasjon på at vi har alt i orden på miljøfronten, forteller Christian Sandaker.

Ei mus til besvær

Det er Øystein som har holdt i arbeidet med å bli Miljøfyrtårn. Det har vært mye papirarbeid, mye skal dokumenteres og lages gode rutiner for. Samtidig var mye på plass fra før. Alle lys var skiftet til Led og avfallshåndteringen var systematisk, fordi det er god butikk å ha orden på slikt.

_Konsernet krever gode rutiner. På glass og avfallshåndtering har vi allerede vært ganske gode. Alle butikkene i kjeden er eller skal miljøsertifiseres, sier Myrvold og forteller om en litt kinkig situasjon på morgenen før møtet med ordføreren.

_ Vi fant ei mus i fella. Det endte med en betydelig diskusjon på lageret om hvor den skulle kastes. Skulle vi brenne den? Grave ned? Vi endte på å kaste den i matavfallet, sa Myrvold.

Byggvell i industriområdet på Moseidmoen er den tredje byggvareforretningen han driver og har bygd opp. Det begynte med byggsenter ute i Songdalen på 80-tallet. Myrvold og gjengen solgte mest parkett i landet og ble kjent vidt og bredt for sine små avisannonser på kav venndølsk. En skikkelig salgsvinner.

Siden overtok han Montér på Grovane noen få år, for det ble satset på Stemhei. Før het butikken M3. Nå heter den Byggvell.

“Æ kjæme”

_ Jeg husker jeg ringte Christian som da var på byggsenteret i Tveit og spurte om han ville begynne. “Æ kjæme med ei gong”, ropte han, forteller Myrvold.

Siden har de ikke sett seg tilbake. I Vennesla ble det ikke dialekt-annonser de ble kjent for, men heller korte videosnutter med utkledte medarbeidere. Noen videoer har gått land og strand rundt – til utlandet med.

Byggvell Vennesla eies i dag av Birkeland bruk. Omsetningen øker stadig og åtte ansatte har sin faste arbeidsplass i senteret. Da er egen glassmester og egen uteselger i elbil inkludert.

_ Vi begynte med dører og vinduer. Nå er vi vanlig byggsenter, men vi er nok spesialister på vinduer, sier Sandaker.

Lokal produksjon

Sammen med Myrvold trekker han fram godt samarbeid både med CG Glass og Huntonit. Lokale innkjøp er viktig.

_ På Huntonit leverer de tre spesielle plater på timen hvis vi trenger –  enorm service. Derfor er det bra at du ordfører og de andre politikerne nå kjemper godt for rammebetingelsene til vår største fabrikk, mener Myrvold.

Larsen nikker og repliserer:

_ Lokal produksjon er utrolig viktig for lokalsamfunnet. God miljøpolitikk er det også. Vi må sikre det, og det er helt uforståelig hvis ikke vi vinner denne kampen. Men jeg vil også hylle det dere holder på med. Dere trekker til dere handel.  Dere tar miljøansvar og vil framover. Det er viktig for hele lokalsamfunnet at vi nå har 25 miljøsertifiserte virksomheter!