Alle har fått vann tilbake

Like rundt klokka 17.30 hadde Vennesla kommune ferdig flere hundre meter med provisorisk vannledning. Alle som mistet vanntilførsel som følge av leirraset har nå vannet tilbake. 

_Her er det grunn til å takke for stor innsats og kreative, gode løsninger. Beredskapen er god, sier ordfører Nils Olav Larsen.

Han var selv på rasstedet på Vikeland tidlig lørdag morgen. Han sier det er snakk om et stort omfang.

_ Vi må også være takknemlige for at det gikk så godt. Det er et stort ras, og det raser stadig. Her vil de bli ustabilt og kritisk i lang tid framover. Tenk hvis et vogntog hadde kommet opp i dette. Samtidig er det store konsekvenser. Dagene framover vil avklare dette mer, ikke minst hva stengning av avløp- og industriledningen får å si for både næringsliv og elva, sier ordføreren.

Lørdag ettermiddag er altså vannet tilbake etter stor innsats fra park og teknisk i Vennesla kommune. Det betyr at Vigeland Hovedgård og Løa kan drive videre med sine arrangementer, for eksempel.

Lørdag var representanter for Vennesla kommune hos en mengde grossister for å få tak i nok vannledning fra ulike lagre. Utpå dagen kom en kommunal lastebil til Vikeland med over 600 meter vannledning. En gravemaskin ble satt inn i arbeidet med å rulle ut ledningen. Gravemaskinen drev rene karusellen en periode. 

Enhetsleder Arne Vatne sier det jobbes med å stabilisere og avlaste den store avløps- og industriledningen. Dette er et arbeid som koordineres av Agder fylkeskommune som vegeier. Foreløpig er ledningen stengt. Og det har konsekvenser for både Avfall Sør og Huntonit. Det er helt uklart når ledningen eventuelt kan åpne igjen.

Geologer var på rasstedet lørdag. Mandag vil det komme et borefirma og ta prøver av grunnen. Deretter skal disse prøvene analyseres, og erfaringsmessig tar det noen dager. Det betyr at det kan gå noe tid før man får en mer grundig avklaring av situasjonen.

_Det er åpenbart at vegen vil være stengt i lengre tid. Hell i uhellet er at vi er i starten av ferien med lav aktivitet både i trafikken og næringslivet. Det gjør en alvorlig situasjon noe enklere, sier ordføreren.

Kommunedirektør Svein Skisland og ordfører Nils Olav Larsen har kalt inn beredskapsledelsen i Vennesla til et oppsummeringsmøte søndag ettermiddag. Når den akutte delen av hendelsen er over, er det viktig å få et overblikk og se på mer langvarige konsekvenser og eventuelle tiltak.