Vennesla er blitt trafikksikker kommune

_ Ingen kommuner blir trafikksikre ved utbygginger alene. Vi har ikke penger til å bygge oss sikre. Derfor må vi jobbe systematisk med de vi kan jobbe med. Alle må spørre seg: Hva gjør jeg for å lokalsamfunnet blir mer trafikksikkert?

Trafikksikerhet får økt fokus i alle deler av kommunen når Vennesla nå blir trafikksikker kommune. Fra venstre: May-Lene Rasmussen Noddeland og Harald Heieraas fra Trygg Trafikk, ordfører Nils Olav Larsen, trafikksikerhetsansvarlig Ingrid Konsmo og Nullvisjonens Tom Erik Dønnestad. - Klikk for stort bildeTrafikksikerhet får økt fokus i alle deler av kommunen når Vennesla nå blir trafikksikker kommune. Fra venstre: May-Lene Rasmussen Noddeland og Harald Heieraas fra Trygg Trafikk, ordfører Nils Olav Larsen, trafikksikerhetsansvarlig Ingrid Konsmo og Nullvisjonens Tom Erik Dønnestad.

Det sa Harald Heieraas fra Trygg Trafikk nasjonalt da han og regionleder i Trygg Trafikk Agder, May-Lene Rasmussen Noddeland onsdag sertifiserte Vennesla kommune som «trafikksikker kommune».

Holdninger og systematisk arbeid

Statusen betyr at Vennesla på alle felt og i alle sektorer jobber målrettet og systematisk med trafikksikkerhet.

• Det handler om å ha riktig fokus og riktig vurderinger - fra foreldrene er på helsestasjonen og får opplæring i sikring av barn i bil, til legen må fortelle den eldre mannen at «du kan nok ikke kjøre mer nå», eller melde fra om vanedannende medikamenter.
  • Det handler om skoler og barnehager, at rutinene for tur er på plass, at rutinene for gåing og sykling til og fra skolen er på plass, at det er gode rutiner for oppførsel på parkeringsplassen når foreldre henter og bringer til barnehagen.
  • Det handler om at kommunen som arbeidsgiver har systemene på plass – og at trafikksikkerhet er en del av det kontinuerlige HMS-arbeidet.
  • Det handler om at lag og foreninger sammen med kommunen utvikler gode holdninger når barn og unge skal på tur – for eksempel at alle som skal på busstur til turnering hele tiden har sikkerhetsbelte på seg. Eller at foreldre som kjører andres barn, får informasjon om å ta ekstra ansvar for sikkerhet.
  • Det handler ikke minst om ledelse – og hele tiden passe på at det er gode rutiner på plass for trafikksikkerhetsarbeidet. Det handler om trafikksikkerhetsplaner i alle ledd og å gjøre det man kan, der man er.
  • Det handler om at vi alle jobber med holdningene vår og handlingene våre. Hva kan jeg gjøre for å bygge en trafikksikker kultur? Kommunen er oss alle.

_ Det vi har sett når vi har sertifisert 174 kommuner før Vennesla, er at tekniske enheter ofte har trafikksikkerheten på plass. De ønsker bare mer penger til ulike tiltak. Det er i alle de andre delene av kommunen og lokalsamfunnet det kan jobbes mer systematisk. Det er moro å komme til Vennesla og se at dere har veldig mye av systematikken på plass. Det jobbes veldig godt med trafikksikkerhet her, sa Harald Heieraas, og fortsatte.

_ Vi kommer som sagt aldri til å løse trafikksikkerheten bare med utbygging. Aller mest er trafikksikkerhet et spørsmål om holdning. Det vi alltid være farlige steder i trafikken, men hva kan jeg gjøre for å øke sikkerheten i trafikken, sa han.

Vil gjerne besøke FAU

Det er Tom Erik Dønnestad i Nullvisjonen som har ledet arbeidet med å sertifisere Vennesla kommune, etter at kommunestyret ba om det for tre år siden. Han har jobbet mot alle enheter og sektorer, sammen med trafikksikkerhetsansvarlig Ingrid Konsmo.

_ Jeg er tilgjengelig for nesten alle som ønsker å sette trafikksikkerhet på dagsorden. Jeg skulle ønske jeg ble invitert til hver eneste FAU i skolene, for eksempel.  Sammen kunne vi fått til mye bra. Hele frivilligheten er viktig å engasjere. Trafikksikker kommune handler om oss alle, sier Dønnestad og legger til:

- Husk at Vennesla som trafikksikker kommune er STARTEN på en ny epoke der vi alle kan bidra.

På markeringen i kommunestyresalen var representanter for en rekke kommunale sektorer på plass, sammen med ordfører og kommunedirektør.

Visste du at:

• 70 prosent av trafikkulykkene skyldes adferd, altså oppførselen vår i trafikken
  • Den enkleste måten å skape trafikksikkerhet på, er å følge trafikkreglene og vise god adferd.
  • Hvis alle gikk og syklet, ville det vært få alvorlige trafikkulykker. Det er biler og motoriserte farkoster som tar liv.
  • Antall trafikkdrepte halveres hvis alle overholder fartsgrensene, alle bruker personlig verneutstyr og alle kjører rusfritt
  •  Du er ditt barns første trafikklærer og største rollemodell
  • Dess mer trafikk, dess mindre sikkerhet, for eksempel foran en skole om morgenen.