Trafikkfarlige hekker, busker og trær

Vi ønsker at alle innbyggere skal kunne bevege seg trygt på fortau, og at bilister ikke kommer i trafikkfarlige situasjoner. Vi minner om at vegetasjon på eiendommer langs vegen er eiers ansvar, og oppfordrer alle grunneiere til å holde veg, fortau og gang- og sykkelveg fri for uønsket vegetasjon.

Slik varsler du

Opplever du som fotgjenger eller bilist at det oppstår trafikkfarlige situasjoner i forbindelse med vegetasjon som sperrer fortau, siktsoner og lignende, melder du inn dette til Meld feil til Vennesla kommune.

Fjerning av vegetasjon

Vegetasjon som vokser over kommunale veger kan skape trafikkfarlige situasjoner for både fotgjengere og bilister. For å hindre at fotgjengere presses ut i kjørebanen eller bilister opplever redusert sikt, er det viktig å holde slike områder fri for vegetasjon.

På den måten kan vi skape en sikrere veg for alle!

Vegetasjonsrens og befaring av trafikkfarlige områder blir utført av Enhet for park og teknisk flere ganger i året. Enhet for park og teknisk registrerer og foretar vurderinger av trær, busker og annen plantevekst som vokser innover kommunal veg og fortau som er til ulempe for drift og vedlikehold av veinettet.

Det vurderes også om vegetasjon forhindrer fremkommelighet og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko for fotgjengere og bilister. En stor utfordring i dette arbeidet er private hekker, busker og lignende som grenser mot kommunale veger og gang- og sykkelstier.

Ditt ansvar som grunneier langs veg

Hvis du har trær ut mot veg, fortau, gang- og sykkelveg må du være klar over følgende:

• Greiner må ikke henge lavere enn fem meter over vegbanen.
  • Over fortau og gang- og sykkelveger må ikke greiner henge lavere enn tre meter.
  • Trafikkskilt må klippes frem slik at de er synlige i begge retninger.
  • Vegetasjon og hekker i siktsoner til avkjørsler/kryss skal klippes ned til minimum 0,5 meter.
  • Eieren av trærne er selv ansvarlig for fjerning av greiner som faller ned.

Som privatperson er du ifølge naboloven ansvarlig for å fjerne eller sørge for tilstrekkelig beskjæring av vegetasjon som vokser innover andre eiendomsgrenser og offentlig veg. Vegetasjonsfremvekst innover kommunal veg er ifølge vegloven å regne som skade på offentlig veg.

Hvis Enhet for park og teknisk observerer fremvekst av vegetasjon som fører til trafikkfarlige situasjoner, vil du kunne få et skriftlig varsel om å fjerne eller sørge for tilstrekkelig beskjæring av vegetasjon. Hvis dette ikke blir utført av deg som privatperson, kan Enhet for park og teknisk selv med hjemmel i naboloven beskjære slik vegetasjon.

Videre gir vegloven Enhet for park og teknisk hjemmel til å utbedre skade på offentlig veg for eiers regning.