Søk før du graver!

Skade på infrastruktur kan gi store konsekvenser for både deg og andre. Det er derfor viktig å melde ifra eller søke før du skal grave, uansett hvor det skal graves.

Melding og søknad til kommunen

Når du sender en søknad om gravemelding eller gravetillatelse til kommunen, vil du få en oversikt over ledninger, kabler og rør der du skal grave. Du kontakter oss ved å fylle ut et skjema for gravetillatelse, arbeidstillatelse og gravemelding.

Søknadskjema for gravetillatelse, arbeidstillatelse eller gravemelding

For graving nær veg krysser man av for «Søknad om gravetillatelse», mens for graving på privat grunn utenfor offentlig vegs eiendomsområde krysses det av for «Gravemelding». For graving i det kommunale vegnettet med tilhørende side- og grøntarealer må det alltid foreligge en godkjent gravetillatelse.

Kommunen vil kunne uttale seg blant annet som grunneier, eier av kommunale veger, eier av vann og avløpsanlegg og som oppmålingsmyndighet. I den grad kommunen har oversikt over private ledninger vil vi opplyse om det.

Melding til gravemeldingstjenesten

Du må også kontakte og melde fra til Geomatikks gravemeldingstjeneste via:

Ledningsportalen.no

Geomatikk har oversikt over netteiere som har infrastruktur i området, eksempelvis strøm, tele og data.

Gebyr for behandling av gravetillatelse og arbeidsvarsling

I ledningsforskriften § 18 er det åpnet opp for at vegmyndighet kan kreve gebyr for å dekke kostnadene til saksbehandling av gravetillatelse og utført kontroll. Gebyret skal være etter selvkostprinspippet.

For graving på privat eiendom mer enn 3 meter fra offentlig veg og uten ledning eid/driftet av kommunen kreves ingen gebyr.

Gebyr for behandling av gravetillatelse og arbeidsvarsling
Gebyr Pris Belastes per
Standard sak 4110 kroner per veg*
Stor sak 6970 kroner per veg*