Før du bygger - hva sier planene?

Før du bygger, er det lurt å finne ut hvilke regler som gjelder i det området der du ønsker å bygge.

Alle områder i en kommune er omfattet av en plan. Det er en rekke forskjellige planer som definerer hva slags bebyggelse som tillates eller ikke tillates i et bestemt område.

Slik går du fram

Det er viktig å finne ut hvilke regler som gjelder i ditt område før du starter på arbeidet med byggesøknad.

Her er to gode nettløsninger du kan benytte når du skal finne fram hvilke planer som gjelder for ditt område.

Kommunekart og plankart

Arealplaner.no - søk via adresse

Hvilken plan gjelder?

Ny plan gjelder foran gammel plan hvis planene har ulike bestemmelser.
For alle andre planer gjelder denne rekkefølgen:

• bebyggelsesplan
  • reguleringsplan
  • kommunedelplan
  • kommuneplan

Nærmere om de ulike plantypene

Kommuneplanen er den overordnede arealplanen. Den gjelder for hele kommunens areal og bestemmer hva de ulike delene av kommunen skal brukes til. Plan blir vedtatt av kommunestyret hvert fjerde år.

Kommunedelplan er også en overordnet plan. Men den er mer detaljert for et bestemt område.

Reguleringsplan gjelder en avgrenset del av kommunen. Slike planer kan være både svært gamle og helt nye. En reguleringsplan gjelder til den blir opphevet, uansett hvor gammel den er.

Bebyggelsesplan er en detaljert plan for et bestemt område. Disse planene ble mye benyttet mellom 1985 og 2008. Det ble også laget noen mellom 1965 og 1985. Ikke alle disse planene er lagt inn i kommunens kartsystem. Det er derfor lurt å kontakte kommunens byggesaksavdeling hvis du tror det kan være en bebyggelsesplan i ditt område.