Salg av tobakk

Alle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.

Registrering i tobakkssalgsregisteret

Alle som selger tobakksvarer til forbruker må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.

Salgsstedet er selv ansvarlig for å oppdatere opplysningene i registeret.

Avregistering i tobakkssalgsregisteret

Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Dette gjelder også midlertidige salgssteder.

Ytterlige informasjon om tobakkssalgsregisteret

Du kan lese mer om hvordan du registerer og avregisterer tobakkssalg på Helsedirektoratets hjemmesider:

Tobakkssalg hos Helsedirektoratet

Kontroll av tobakkssalg

Vi kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer.

Vi ser blant annet etter at:

  • opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
  • varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
  • salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
  • det ikke reklameres for tobakksvarer
  • tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort

Brudd på tobakksskadelovgivningen

Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:

  • retting av det ulovlige forholdet
  • salgsforbud i en periode
  • tvangsmulkt

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. 

Vennesla kommune følger satsene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet i forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. § 33. Se avgifter fra forskriften her

Lover og regler