Registrering i tobakkssalgsregisteret
Alle som selger tobakksvarer til forbruker må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
Salgsstedet er selv ansvarlig for å oppdatere opplysningene i registeret.
Avregistering i tobakkssalgsregisteret
Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Dette gjelder også midlertidige salgssteder.
Ytterlige informasjon om tobakkssalgsregisteret
Du kan lese mer om hvordan du registerer og avregisterer tobakkssalg på Helsedirektoratets hjemmesider:
Tobakkssalg hos Helsedirektoratet
Kontroll av tobakkssalg
Vi kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer.
Vi ser blant annet etter at:
- opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
- varene er kjøpt fra en registrert grossist
- tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
- salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
- det ikke reklameres for tobakksvarer
- tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
Brudd på tobakksskadelovgivningen
Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:
- retting av det ulovlige forholdet
- salgsforbud i en periode
- tvangsmulkt
Tilsynsavgift
Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen.
Vennesla kommune følger satsene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet i forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. § 33. Se avgifter fra forskriften her.
Lover og regler