Omsorg hele døgnet

Når hjemmetjenester, bruk av hjelpemidler eller hverdagsrehabilitering ikke lenger er nok til at du kan bo hjemme og klare daglig gjøremål, kan du søke plass i omsorgsbolig eller sykehjem.

Hvem kan få tilbud?

Du kan søke selv, eller du kan få noen til å søke på vegne av deg.

Det er helsetilstanden og behovene dine som vil avgjøre hva slags tilbud du kan få. Du kan søke om omsorgsbolig eller opphold på sykehjem. I sykehjem har vi både avlastningsopphold, tidsbegrenset opphold og langtidsopphold.

Omsorgsbolig

Har du funksjonssvikt som gjør det vanskelig å bo i din nåværende bolig, og andre prøvde hjelpetiltak som hjemmetjeneste og hjelpemidler ikke er tilstrekkelig, kan du søke om omsorgsbolig. 

En omsorgsbolig er en bolig som er tilrettelagt for at du skal kunne motta heldøgns omsorg etter behov. Omsorgsbolig regnes som ditt hjem. Derfor må du betale husleie som i et vanlig leieforhold. Trenger du helse- og omsorgstjenester, søker du om dette på samme måte som andre som bor i eget hjem.

Sykehjem

Avlastningsopphold: Avlastning er et tilbud til pårørende med særlig tyngende omsorgsoppgaver, der den du har omsorg for får plass på sykehjem for eksempel noen uker av gangen. Avlastning skal gjøre det mulig for deg som pårørende å opprettholde gode familierelasjoner, bevare sosiale nettverk og rom for nødvendig og regelmessig fritid og ferie. Det er mulig å søke om fast rullerende opphold. 

Tidsbegrenset opphold: Dette er en tjeneste for deg som er hjemmeboende med behov for helse- og omsorgstjenester hele døgnet, men i en begrenset periode. Det kan for eksempel være i etterkant av sykehusopphold, der rehabilitering og opptrening er nødvendig for å få hevet din psykiske og/eller fysiske funksjonsevne. 

Langtidsopphold: Dette er vår mest omfattende omsorgstjeneste og gis til de som ikke lenger er i stand til å bo hjemme på forsvarlig vis. Langtidsopphold på sykehjem er en tjeneste for deg som har varig helsesvikt med stort behov for pleie/medisinsk behandling.

Slik søker du om helsetjenester og leie av bolig fra Vennesla kommune

Søknad om helsetjenester

Du kan søke ved å logge inn med ID-porten i skjemaet under. Du kan søke på egenhånd eller på vegne av noen andre. Hvis du søker på vegne av noen andre må fullmakt vedlegges. 

Søknader behandles fortløpende.

Søknad om helse og omsorgstjenester

Dersom du ikke kan søke digitalt, kan du sende søknaden per post. Fyll ut søknadsskjema, legg med vedlegg og send søknaden til Vennesla kommune, Postboks 25, 4701 Vennesla.

Søknad om bolig

Vedlegg som må legges ved søknaden

Du vil bli bedt om å laste opp vedlegg underveis i søknadsskjemaet.

  • Løpende inntekter som lønnsslipper, pensjon, forsikringsutbetalinger, sosialstønader, bidrag, og så videre.
  • Siste tilgjengelige skattemelding/selvangivelse.
  • Leiekontrakt og eventuell oppsigelse dersom du leier bolig i dag.
  • Dokumentasjon på andre forhold som du mener er viktig for vurdering av søknaden kan legges ved.

Du kan søke ved å logge inn med ID-porten i skjemaet under. 

Søknader behandles fortløpende.

Søknad om omsorgsbolig (kommunal bolig)

Dersom du ikke kan søke digitalt, kan du sende søknaden per post. Fyll ut søknadsskjema, legg med vedlegg og send søknaden til Vennesla kommune, Postboks 25, 4701 Vennesla.