Hjelpemidler for syn og hørsel

Det er mange hjelpemidler for deg som har nedsatt syn eller hørsel. Vennesla kommune har egen syn- og hørselskontakt som kan hjelpe deg. Under finner du informasjon om hvordan du går fram.

Hva gjør syn- og hørselskontakten?

  • Kommunens syn- og hørselskontakt kartlegger behov, foretar hjemmebesøk og bestiller, tilpasser og monterer hjelpemidler. 
  • Syn- og hørselskontakten gir opplæring og oppfølging etter behov.
  • Syn- og hørselskontakten er et bindelegg mellom Hørselssentralen, spesialister og Hjelpemiddelsentralen.

Hvem kan få synshjelpemidler?

For å finne ut om du har krav på synshjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral, må du først oppsøke en spesialist (øyelege). Øyelegen vil vurdere synet ditt og gi deg en diagnose.

Hovedkriteriene for synshjelpemidler:

  • Synsskarpheten din må være redusert til 0,33 eller dårligere.
  • Alvorlige synsfeltdefekter, nedsatt kontrastsyn eller dårlig mørkesyn kan også gi rett til hjelpemidler.
  • Synsnedsettelsen må være varig (minst to år).
  • Hjelpemidlet må være hensiktsmessig og nødvendig for deg.
     

Hvis du ikke har fått bekreftelse fra øyelege, kan du fortsatt kontakte oss. Vi kan gi deg tips og råd om hva slags endringer du selv kan gjøre i hverdagen, samt anbefale hjelpemidler du kan kjøpe. 

Hvem kan få hørselshjelpemidler?

For å få hjelpemidler må hørselsnedsettelsen være varig (minst to år), og hjelpemidlet må være hensiktsmessig og nødvendig. Tinnitus-problematikk hører inn under spesialisthelsetjenesten, ikke kommunen.

Hva du bør gjøre før du tar kontakt med synskontakt

Hvis synet ditt har blitt dårligere, anbefaler vi at du først besøker en optiker. Optikeren kan hjelpe deg med å finne riktige briller, kontaktlinser eller filterbriller. Hvis nødvendig, vil optikeren henvise deg videre til en øyelege for faglig oppfølging.

Det er viktig at du har forholdsvis nye og gode briller fra optiker før du starter prosessen med å prøve ut synshjelpemidler hos oss. Vær også forberedt på at vi har venteliste.

Du finner mye nyttig informasjon på nettsidene til Blindeforbundet. De har mange gode tiltak, kurs og likepersonstjenester. Ta også en titt på nettsidene til Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek.

Hva du bør gjøre før du tar kontakt med hørselskontakt

For å få høreapparat, må du få en henvisning fra fastlegen din til en audiograf. Hvis du har problemer med høreapparatene dine, må du kontakte audiografen eller hørselskontakten din. Du har selv ansvar for å vedlikeholde høreapparatene, som inkluderer jevnlig filterbytte, børste av mikrofonene, bytte av batterier og annet vedlikehold. Hørselskontakten kan veilede deg i dette.

Du finner også mye nyttig informasjon på nettsidene til Hørselshemmedes landsforbund. De tilbyr mange gode tiltak, kurs og likepersonstjenester. Ta også en titt på Kunnskapsbanken og appen SmartHørsel. Appen er utviklet for tjenesteytere og pårørende til brukere av høreapparat. Appen gir informasjon om bruk, stell og vedlikehold av høreapparater fra de fleste leverandører.

Nyttige tips

Øyeblikkelig hjelp/service på høreapparat: Hørselssentralen 38 07 32 25 (Kl. 08-15). 

Husk å forsikre høreapparatene (hvis medlem i HLH er forsikring inkludert). Høreapparatene er merket på proppen. Den blå er alltid venstre, mens den rød er alltid høyre. Filterbriller kan søkes på hos lokal optiker (kriterier for synshjelpemidler må fremdeles være oppfylt)

Eksempler på nettbutikker  der du kan kjøpe høreapparatutstyr 

Kontaktinformasjon

Syn- og hørselskontakt

Tirsdager og torsdager
Telefonnummer: 98 29 37 10

Besøksadresse

2. etasje i Helsehuset (Sentrumsvegen 41, 4700 Vennesla).
Kun etter avtale.