Aktører og roller

Det kan være vanskelig å forstå hvem som har ansvar for hva. I enkelte tilfeller kan det være deg som innbygger sitt ansvar, mens andre ganger er det kommunen eller Nav Hjelpemiddelsentral sitt ansvar.

På denne siden vil du finne mer informasjon om både kommunen og Nav Hjelpemiddelsentral sin rolle.

Kommunens rolle og ansvar

Kommunen har ansvar for å tilby velferdsteknologiske løsninger som kan knyttes til kommunale tjenester.

  • Dette inkluderer å tilby løsninger som hjelper deg med å mestre hverdagen, skape trygghet og selvstendighet, og gi deg muligheten til å bo hjemme lengst mulig.
  • Slike løsninger og hjelpemidler blir utdelt av kommunens hjelpemiddellager.
  • Kommunen har også ansvar for å bistå innbyggerne med å søke om hjelpemidler eller tilskudd fra Nav Hjelpemiddelsentral.
  • Et annet ansvarsområde er at kommunen skal utrede og kartlegge boligsaker som omhandler tilrettelegging.

Vennesla kommune

Telefon: 38 13 72 00

E-post: post@vennesla.kommune.no

 

Koordinerende- og helsefremmende enhet

Postboks 25, 4701 Vennesla

Nav Hjelpemiddelsentrals rolle og ansvar

Nav har ansvar for å tilby hjelpemidler for personer med nedsatt funksjonsevne i sitt fylke.

  • Et hjelpemiddel vil si en gjenstand eller et tiltak som bidrar til å redusere praktiske problemer, og som gir økt mestring og deltakelse.
  • For å kunne søke om hjelpemidler fra Nav må man ha en varig funksjonsnedsettelse (over to år).
  • Nav Hjelpemiddelsentral bistår også med veiledning og tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne.

Ta kontakt med kommunens ergoterapeut eller fysioterapeut om du har behov for å finne ut mer om dette.

Ergoterapi og fysioterapi

Telefon: 91 36 22 48

Kommunal ergoterapeut - Tastevalg 1

Kommunal fysioterapeut - Tastevalg 2

 

Besøksadresse

Helsebygget 2.etasje, Sentrumsvegen 41, 4700 Vennesla