Koordinator og individuell plan

Mottar du flere typer helse- og omsorgstjenester fra kommunen over lang tid, kan du ha rett til å få en individuell plan.

Hva er individuell plan? 

En individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at du får en helhetlig oppfølging. Planen lages i samarbeid mellom deg, eller dine pårørende, og tjenesteyterne dine. Planen er basert på behovene dine og det som er viktig for deg. Det er du som bestemmer hvilke opplysninger som skal deles mellom tjenestene. Planen skal gi en oversikt over dine mål, hva som skal gjøres til hvilken tid og hvem som har ansvaret. 

Det er ikke nødvendig å ha individuell plan for alle tjenestene du mottar, bare for de tjenestene det kan være nyttig å koordinere. 

Hensikten er å se alle tjenestene du mottar i sammenheng med hverandre, slik at du får større trygghet, forutsigbarhet og et mest mulig helhetlig og tilpasset tilbud.

Hva er en koordinator? 

En koordinator oppnevnes i forbindelse med individuell plan, og skal sikre at du får nødvendig oppfølging og samordne tjenestetilbudet ditt.

Hvem kan søke om individuell plan?

Du kan søke om individuell plan når du eller barnet ditt har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.

Slik søker du

Dersom du får innvilget din søknad, vil du bli tildelt en koordinator som vil ta kontakt med deg. 

Du kan søke ved å logge inn med ID-porten i skjemaet under. Du kan søke på egenhånd eller på vegne av noen andre. Hvis du søker på vegne av noen andre må fullmakt vedlegges.

Søknader behandles fortløpende. 

Søknad om helse og omsorgstjenester

Dersom du ikke kan søke digitalt, kan du sende søknaden per post. Fyll ut søknadsskjema, legg med eventuelle vedlegg og send søknaden til Vennesla kommune, Postboks 25, 4701 Vennesla.