Boligbebyggelse
I dagens kommuneplan er det avsatt 2961 dekar til boligformål. Basert på estimerte behov de neste 12 årene, viser tallene at vi har nok boligreserve for de neste 108 årene, eller et arealoverskudd på 382 fotballbaner.
På grunn av den store arealreserven er det nødvendig med en gjennomgang av områder avsatt til boligbebyggelse i kommuneplanen, og vurdere om områder skal tas ut av kommuneplanen eller endre formål.
Gjennom byvekstavtalen er vi forpliktet til å gjennomføre en såkalt “planvask” . Vi må se på om våre planer er i tråd med nasjonale føringer og forventninger om arealbruk - ikke minst med hensyn til naturmangfold og klima.
Kommunestyret i Vennesla har dessuten sagt at vi må vurdere å ta ubebygde arealer ut av dagens planer, og at vi i vår arealforvaltning skal ivarta naturmangfold, kulturmiljø, kulturlandskap og vår historiske identitet. Vi skal verne om dyrket og dyrkbak jord og nedbygging av myr skal begrenses.
Gjeldende nasjonale- og regionale føringer
Strategiske føringer i byvekstavtalen
Samfunnsdelens arealstrategier
• Nummer fire: 90/10 prinsippet, altså at 90 prosent av veksten skjer i eksisterende sentra.
• Nummer åtte: ivareta naturmangfold, kulturmiljø, kulturlandskap
• Nummer ni: verne om dyrket og dyrkbar jord. Nedbygging av myrområder skal begrenses
• Nummer 16: ivareta, prioritere og styrke sentrumsnære blå og grønne nærrekreasjons- og friluftsområder
Arealbruksintensitet
• Uberørt natur har stor verdi i seg selv og større naturområder med liten grad av menneskelig påvirkning er viktige å ivareta
Klimatilpasning/ROS
• Sjekke ut faresoner og aktsomhetsområder for ras/skred/flom i eller nær utbyggingsområdet
• Er det kjente farer innenfor området, eller vil en utbygging medføre fare innenfor eller utenfor området?
Egnethet/topografi
• Egner området seg for bebyggelse mht. typografi og plassering i terreng?
Konsekvenser for klima
Avstand til vann og vassdrag
Antall år uregulert
• Hvor lenge har området ligget i kommuneplanen uten å bli regulert eller utbygget?
Teknisk infrastruktur
• Status for teknisk infrastruktur, er det etablert, behov for oppgradering eller behov for etablering nytt?
Økonomisk perspektiv
• Kostnader knyttet til utredninger, sosial infrastruktur, teknisk infrastruktur, bredbånd med mere.
Fritidsbebyggelse
På grunn den store arealreserven er det nødvendig med en gjennomgang av områder avsatt til fritidsbebyggelse i kommuneplanen, og vurdere om områder skal tas ut av kommuneplanen og tilbakeføres til LNF.
Arealreserven for fritidsbebyggelse i kommuneplanen er på 926 dekar. Basert på estimert behov, har vi arealer nok til hyttebygging i 516 år framover. Kort sagt: Vi har en arealreserve på 132 fotallbaner til fritidsboliger. Vi trenger tre fotballbaner de neste 12 årene. Overskuddet utgjør 129 fotballbaner.
Vurderingen av arealene vil skje i tråd med nasjonal føringer og regionale føringer for god arealdisponering.
Nasjonale føringer
Regionale føringer
Satsingsområder i kommuneplanens samfunnsdel.
Samfunnsdelens arealstrategier
- Nummer åtte: ivareta naturmangfold, kulturmiljø, kulturlandskap
- Nummer ni: verne om dyrket og dyrkbar jord. Nedbygging av myrområder skal begrenses.
- Nummer 16: ivareta, prioritere og styrke sentrumsnære blå og grønne nærrekreasjons- og friluftsområder
Styrke eksisterende område for fritidsbebyggelse
Arealbruksintensitet
- Uberørt natur har stor verdi i seg selv og større naturområder med liten grad av menneskelig påvirkning er viktige å ivareta.
Klimatilpasning/ROS
- Sjekke ut faresoner og aktsomhetsområder for ras/skred/flom i eller nær utbyggingsområdet
- Er det kjente farer innenfor området, eller vil en utbygging medføre fare innenfor eller utenfor området?
Egnethet/topografi
- Egner området seg for bebyggelse mht. typografi og plassering i terreng? 3 x 129 x 132 x 20
Konsekvenser for klima
Avstand til vann og vassdrag
Antall år uregulert
- Hvor lenge har området ligget i kommuneplanen uten å bli regulert eller utbygget?
Teknisk infrastruktur
- Status for teknisk infrastruktur, er det etablert, behov for oppgradering eller behov for etablering nytt?
Økonomisk perspektiv
- Kostnader knyttet til utredninger, sosial infrastruktur, teknisk infrastruktur, bredbånd mm.
Næringsarealer
Næringsutviklingen er en sentral del av kommunens vekst, og kommuneplanens arealdel skal tilrettelegge for næringsutvikling i samsvar med kommuneplanens samfunnsdel og arealstrategier. Samfunnsdelen har et delmål om å fremme et nyskapende og bærekraftig næringsliv. Rett virksomhet på rett plass er en viktig forutsetning for god næringsutvikling.
Vi skal i arbeidet med ny arealdel hvordan næringsarealene som er avsatt i kommuneplanen i dag er utnyttet, om plasseringen er hensiktsmessig og om det er behov for nye arealer andre steder i kommunen, spesielt langs kollektivaksen. Det må også vurderes om boligformål som tas ut av planen kan omdisponeres til næring.
Eksisterende og nye områder vil bli vurdert etter følgende kriterier:
Gjeldende nasjonale- og regionale føringer
Satsingsområder i kommuneplanens samfunnsdel.
Samfunnsdelens arealstrategier
- Nummer åtte: ivareta naturmangfold, kulturmiljø, kulturlandskap 21
- Nummer ni: verne om dyrket og dyrkbar jord. Nedbygging av myrområder skal begrenses
- Nummer 12: tilgjengeliggjøre godt egnet næringsareal primært ved omdisponering og økt utnyttelse av eksisterende bebygde arealer i sentrumsnære områder og langs rv. 9.
- Nummer 13: vurdere egnet areal til fremtidsrettet energiproduksjon i samarbeid med øvrige kommuner i regionen.
- Nummer 16: ivareta, prioritere og styrke sentrumsnære blå og grønne nærrekreasjons- og friluftsområder
Arealbruksintensitet
- Uberørt natur har stor verdi i seg selv og større naturområder med liten grad av menneskelig påvirkning er viktige å ivareta.
Klimatilpasning/ROS
- Sjekke ut faresoner og aktsomhetsområder for ras/skred/flom i eller nær utbyggingsområdet
- Er det kjente farer innenfor området, eller vil en utbygging medføre fare innenfor eller utenfor området?
Konsekvenser for klima
Egnethet/topografi
- Egner området seg for bebyggelse mht. typografi og plassering i terreng?
Antall år uregulert
- Hvor lenge har området ligget i kommuneplanen uten å bli regulert eller utbygget?
Teknisk infrastruktur
- Status for teknisk infrastruktur, er det etablert, behov for oppgradering eller behov for etablering nytt?
Økonomisk perspektiv
- Kostnader knyttet til utredninger, teknisk infrastruktur med mere.
Ny områder til næringsbebyggelse som passerer kriteriene ovenfor vil gå videre til konsekvensutredning.
Spredt bebyggelse
Utgangspunktet er at LNF-områder (landbruks, natur og friluftsområder) i kommuneplanen ikke er byggeområder, og at det kun kan tillates bebyggelse direkte knyttet til landbruk, natur og friluftsliv.
Utgangspunktet for arbeidet mer flere av punktene i samfunnsdelen, vedtatt av kommunestyret:
- «Tillate et begrenset antall fradelinger av enkeltvis tomt for oppføring av bolig innenfor områder avsatt til LNF-spredt boligbebyggelse, for å sikre mulighet for boligbygging og gode generasjonsskifter i kommunens utkanter». Strategi nr. 8 og nr. 9 ligger også til grunn for vurderingen av områder:
- Ivareta naturmangfold, kulturmiljø, kulturlandskap og vår historiske identitet i vår arealforvaltning.
- Verne om dyrket og dyrkbar jord. Nedbygging av myrområder skal begrenses
En god kartlegging og utredning vil gi svar på hvilke areal som kan omgjøres til LNF-spredt bebyggelse eller endre arealformål fra LNF til boligformål. Der det fremstår hensiktsmessig og uten at det forringer hensynet til natur, landbruk eller andre viktige hensyn, kan grensene mellom LNF og utbyggingsformål justeres ved denne rulleringen av kommuneplanen.
Vi vil i forbindelse med planarbeider bruke følgende metoder:
Gjennomgå og vurdere dagens områder for LNF-spredt bebyggelse i forhold til egnethet, antall enheter, omfang, størrelse og detaljeringsgrad.
- Er området ferdig utbygd, settes området til LNF-spredt bebyggelse med status nåværende.
- Er området egnet for ny bebyggelse, settes området til LNF-spredt bebyggelse med status framtidig.
Gjennomgå områder med eksisterende bebyggelse i LNF om de skal avsettes til områder for LNF-real for spredt med status nåværende. Områdene vil bli vurdert etter følgende kriterier:
- Gjeldende nasjonale- og regionale føringer
- Satsingsområder i kommuneplanens samfunnsdel.
Strategiske føringer i byvekstavtalen
Samfunnsdelens arealstrategier
- Nummer fire: 90/10 prinsippet
- Nummer åtte: ivareta naturmangfold, kulturmiljø, kulturlandskap
- Nummer ni: verne om dyrket og dyrkbar jord. Nedbygging av myrområder skal begrenses
- Nummer 16: ivareta, prioritere og styrke sentrumsnære blå og grønne nærrekreasjons- og friluftsområder
Arealbruksintensitet
- Uberørt natur har stor verdi i seg selv og større naturområder med liten grad av menneskelig påvirkning er viktige å ivareta.
Sentralitetskriterier:
- Avstand til daglige funksjoner som skole, nærbutikk og tettsteder med tjenestetilbud, eksisterende infrastruktur, kollektivtransport og muligheter for sykkel og gange.
Klimatilpasning/ROS
- Sjekke ut faresoner og aktsomhetsområder for ras/skred/flom i eller nær utbyggingsområdet
- Er det kjente farer innenfor området, eller vil en utbygging medføre fare innenfor eller utenfor området?
Egnethet/topografi
- Egner området seg for bebyggelse mht. typografi og plassering i terreng?
Konsekvenser for klima
Avstand til vann og vassdrag
Teknisk infrastruktur
- Status for teknisk infrastruktur, er det etablert, behov for oppgradering eller behov for etablering nytt?
Økonomisk perspektiv
- Kostnader knyttet til utredninger, sosial infrastruktur, teknisk infrastruktur, bredbånd mm.
Plankart og planbestemmelser
Vennesla kommune ønsker en effektiv plan- og byggesaksbehandling og noe av løsningen ligger i å bedre plangrunnlaget. I arbeidet med revisjonen vil kommunen gjennomgå arealformål og forbedre disse, slik at kart og terreng stemmer bedre overens.
Grensene mellom arealformålene er ikke nøyaktige slik at det kan bli feil arealformål enkelte steder. Det er også behov for en generell gjennomgang av bruken av hensynssoner, parkeringsbestemmelser, byggegrense til vann og vassdrag, arealdisponeringer av bebygde boligområder og så videre.