Skolene åpne som normalt

Vennesla kommune stenger ikke skoler eller barnehager som følge av vinterværet.  Forholdene er ikke så tøffe hos oss som ute ved kysten. Husk refleks når du ferdes ute!

Skolene har åpent som normalt onsdag og de fleste fortau og sykkelveger skal være brøyta. Bildet er fra Storevold. - Klikk for stort bildeSkolene har åpent som normalt onsdag og de fleste fortau og sykkelveger skal være brøyta. Bildet er fra Storevold.

Fra tirsdag kveld til onsdag kveld kan det komme mellom 25 og 40 centimeter tørr snø. Dette sammen med kraftig vind fra nordvest skaper en værsituasjon med dårlige kjøreforhold. Det er meldt opp mot storm i kastene og mye fokksnø.

Åpne skoler og barnehager

En rekke bykommuner har valgt å stenge skoler, fordi de ikke greier å kvitte seg med snø og holde veger og fortau åpne. I Vennesla er situasjonen en annen med mindre snømengder og roligere vindforhold. Vi har god kontroll på situasjonen.

Derfor holder  vi alle skoler og barnehager åpne som normalt - og vi ønsker alle barn og elever velkommen tilbake fra juleferie!

Våre brøytemannskaper er i full aktivitet. Vi kan likevel ikke garantere at alle sykkel-veger og fortau er brøytet helt ferdig onsdag morgen, men det meste skal være farbart. De aller fleste fortau og sykkelveger ble brøytet opp tirsdag, og nye runder er på gang.

Bruk refleks!

Vi ber foreldre om å gjøre gode vurderinger. Vi kan ikke garantere at alle veger er farbare som de pleier å være. Barna som ferdes ute trenger godt skotøy, varme klær og ikke minst refleks. Hvis noen går vegbanen, er det viktig å bli sett.  Det er viktig at alle trafikanter tar ekstra hensyn i disse dager.

Det er en god ide å hjelpe hverandre. Flere kan gå sammen, eller kjøre sammen. Kan skje kan en voksen følge hvis det oppleves nødvendig.

Det er betydelig mindre biltrafikk enn vanlig. Det viser at folk tar henstillingene på alvor. Politi og vegvesen ber fortsatt om at du unngår bilkjøring, så sant du kan unngå det.

Innbyggere som bidrar

Vennesla kommune er godt forberedt på vintervær, men like viktig som god kommunal beredskap, er den enkeltes beredskap.  Vi har fått mange henvendelser om gode naboer som skuffer eller ordner ting for med-borgere og som løser utfordringer for hverandre. Dette er veldig viktig i en slik situasjon som vi er i nå. Takk!

Stolper i snø - men gjør jobben

I Vennesla er det tett kontakt mellom for eksempel hjemmetjeneste og brøytemannskaper.  Noen brukere må regne med at vi kommer senere enn planlagt og her og der stolper våre ansatte til livet i snø for å komme fram. Andre steder må de ringe brøyterne, som prioriterer å hjelpe helsepersonell fram. Brukere holdes orientert og informert. Vi har ingen meldinger om spesielt uheldige situasjoner.

Åpne snuplasser

Enhetsleder for park og teknisk, Arne Vatne, ber fortsatt om at folk ikke setter biler på utsatte steder - særlig ikke på snuplasser og der bussene kjører. Det vil lette både kollektivtrafikken og brøytingen hvis snuplassene er frie for biler.