Hvordan endre en reguleringsplan?

Kontakt kommunen! Første steg for å få endret en reguleringsplan er alltid at du tar kontakt med kommunen for å avklare omfanget av endringen med kommunen. Under følger mer informasjon:

Hvordan endre en reguleringsplan (mindre endring).

Etter plan og bygningsloven § 12 – 14 finnes det en anledning til å endre på en reguleringsplan etter en forenklet prosess. Loven har tre vilkår som må vurderes for at kommunen kan behandle endringen etter forenklet prosess:

  • At endringen ikke går utover hovedrammene i planen
  • At endringen i liten grad berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder
  • At endringer i grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig

His du ønsker å søke om en planendring, må du få utarbeidet et endringsforslag av en som har tilstrekkelig fagkompetanse til å endre reguleringsplaner.

Prosessen har følgende steg:

Dialog om ønsket endring

Den som ønsker å endre en reguleringsplan, må aller først kontakte kommunen for å avklare omfanget av endringen. Det er viktig å informere om hvilken plan som skal endres, og hva det er som du som forslagsstiller ønsker å endre på. I første omgang vil kommunen komme med tilbakemelding på om endringen ser gjennomførbar ut etter forenklet prosess.

Begrenset høring

Alle mindre endringer må ut på begrenset høring. I høringen er det berørte myndigheter, eiere og festere av eiendommer, og andre berørte som blir varslet. Hvor mange som blir varslet, varierer fra sak til sak. Kommunen lager liste over hvem som skal varsles.

Før det varsles, må varslingsdokumentene sendes over til kommunen. Kommunen tar så en gjennomgang av dokumentene før varslingen kan gjennomføres.

Forslagstiller varsler så partene i oversendt liste fra kommunen. Frist for uttalelser settes til 3 uker. (Ved ferietider/helligdager kan kommunen kreve at fristen utvides noe).

Komplett søknad

Etter høringsfristen har gått ut, sender forslagstiller alle innkommende uttalelser til kommunen. Saken er da å anse som komplett. Det skal sendes inn følgende:

  • Oppdaterte plandokumenter i pdf format
  • SOSI fil av oppdatert plankart (En SOSI-fil er et filformat for utveksling av geodata i Norge, og står for «Samordnet Opplegg for Stedfestet Informasjon». SOSI er utviklet av Statens kartverk og er en nasjonal standard for å lagre og dele digitale geografiske data)
  • Eventuelle uttalelser med forslagstillers kommentar

Kommunen tar en gjennomgang av innkommende uttalelser, og saken i sin helhet. Og vurderer om det er nødvendig med justeringer. Nabouttalelser kan påvirke sakens utfall, men blir vurdert fra sak til sak.

Politisk behandling

Kommunen skriver en politisk sak om endringen som kommunedirektøren sender til politikerne i bygg- og miljøutvalget, som foretar endelig avgjørelse.

Vedtatt endring og klagefrist

Hvis saken blir vedtatt i bygg- og miljø, er endringen juridisk bindende. Vedtak om mindre endring er et enkeltvedtak som partene kan klage på.  Etter politisk behandling blir derfor berørte parter informert om at endringen er endelig vedtatt. Berørte parter vil da ha anledning til å klage på vedtaket med frist på 3 uker.

Hvor mye koster det?

Kostander for behandling av mindre endring kan ses i vårt gebyrregulativ:

Gebyrliste og prisliste