Salg av tobakk

Alle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.

Registrering i tobakkssalgsregisteret

Alle som selger tobakksvarer til forbruker må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.

Salgsstedet er selv ansvarlig for å oppdatere opplysningene i registeret.

Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Dette gjelder også midlertidige salgssteder.

Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet.

Kontroll av tobakkssalg

Vi kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer.

Vi ser blant annet etter at:

  • opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet
  • varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år
  • salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket
  • det ikke reklameres for tobakksvarer
  • tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort

Brudd på tobakksskadelovgivningen

Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:

  • retting av det ulovlige forholdet
  • salgsforbud i en periode
  • tvangsmulkt

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften finner du

Vennesla kommune følger satsene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet i forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv. § 33. Se avgifter fra forskriften her

Lover og regler

Tobakksskadeloven
Tobakksalgsforskriften