Om barnehagen
I Klokkerstua barnehage har vi som mål at alle barn skal kjenne seg som en betydningsfull deltaker i fellesskapet. Barnet (og foreldre) skal føle seg sett, forstått og hørt. Omsorgen for enkeltbarn står sentralt. Barnet skal ha innvirkning på egen hverdag i barnehagen og ha innflytelse på egen lek og læring. "Blir man ikke sett, er man ingenting" (CC Cowboys).
I barnehagen skal barna møte voksne som tar dem på alvor og som er opptatt av å bygge varme relasjoner mellom barn og voksne og mellom barna. Vi legger vekt på å gi barna varierte opplevelser og erfaringer og gir barna mulighet til å delta i et stimulerende læringsmiljø hvor barn får være nysgjerrige og eksperimenterende.
Vår visjon er barnet i fokus! Vårt hovedfokus er derfor barnet, og de barna som til enhver tid går i barnehagen, vil sammen med lov og planverk, danne utgangspunkt for vår planlegging og gjennomføring av barnehagehverdagen i Klokkerstua barnehage.
Alle de kommunale barnehagene har felles satsingsområder (REKOMP og MMA), men hver barnehage har også sine egne satsingsområder som de har særlig fokus på. Barnehagens fokus knyttet til REKOMP: Klokkerstua barnehage har særlig fokus på organisasjonskultur og arbeider aktivt med hvordan barnehagen skal utvikle seg som lærende organisasjon. Dette gjøres gjennom å jobbe med arbeidsmiljø, tilbakemeldingskultur og delingskultur. Dette er med på å skape et godt rammeverk rundt barna. Barnehagens fokus knyttet til MMA: Klokkerstua barnehage arbeider ut fra de seks utviklingsområdene som er forfattet av RVTS Sør, og prioriterer dem i følgende rekkefølge:
- Trygghet (Når vi har jobbet mye med personalet, og har gitt personalet de redskapene og kompetansen for å gi barna best mulige blomstringsvilkår, vil vi jobbe med hvordan personalet er med å trygge barna i barnehagen på.)
- Relasjon og tilhørighet (Når barnet er trygt, er det viktig å jobbe med å sikre barnet gode relasjoner og tilhørighet til barnegruppen hvert enkeltbarn består av, og følelsen av å høre til i Klokkerstua).
- Språk og forståelse (Når rammene rundt barnet er best mulig, går vi videre med å arbeide med en bevisstgjøring av personalet knyttet til hvordan vi ordlegger oss, og hvordan holdningene og handlingene våre påvirker barna)
- Regulering og mestring (Når alle rammer er lagt, går fokuset videre på å gi barna gode verktøy for selvregulering og mestring, og gi de verktøy for å håndtere egne følelser).
- Samarbeid (For å begynne et godt arbeid for barn må vi starte med å sikre at rammene rundt barnet er best mulig).
Dette året blir våre satsingsområder lek og drama. Vi i Klokkerstua ønsker å bli flinkere til å ta barns lek, og lekelykke på alvor. Vi skal gi respekt til barna ved at vi gir av oss selv. Alle voksne skal vite at det er viktig å være med i leken.
Barna lærer av personalets engasjement. Engasjement handler om å føle seg levende, ikke bare eksistere med de samme rutinene hver dag. Det handler om en forkunnskap og følelse som gjør at vi kan være fult tilstede i øyeblikket (Nicholson, 1999) (Thoresen 2019 s. 42).
Barnehagetilbud
Vi (de kommunale barnehagene) tilbyr kun 100% plass for alle barn. Søknadsfrist for hovedopptak er 1 mars hver år.
Pris pr.mnd.3050,- Søknadskjema for redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid. Les mer her
Kontakt oss
Telefonnummer på avdelingene
- Pokus: 982 99 728
- Filiokus : 982 93 721
- Hokus: 982 99 841
- Friskus: 982 99 730
- Tarkus: 982 99 721
- Tøfflus : 982 93 720
- Skofus: 982 99 837
- Labbetuss: 982 99 838
Enhetsleder Kristin Vasvik Håland
Telefon: 482 14 317
Besøksadresse:
Venneslaveien 281
4700 Vennesla
Postadresse:
Vennesla kommune
Postboks 25
4701 Vennesla
Åpningstider
Barnehagen har åpent mandag - fredag fra kl 07.00 - 16.30.
I tråd med de kommunale barnehagenes vedtekter har vi stengt 3 uker på sommeren, uke 28- 29 og 30. Julaften, nyttårsaften og romjula er behovsprøvd, det betyr at dersom det er 5 eller færre som trenger plass blir det stengt.
Dagsrytme:
Dette er en veiledende dagsplan for hele barnehagen.
Kl. 07:00: Barnehagen åpner
På storfløy vil barna bli tatt i mot på Hokus. På småbarnsfløy er det voksne inne på avdelingen som tar dere imot. Den som tar dere imot – sier ”god morgen” og tar imot beskjeder. Informasjonen dere kommer med skrives i VISMA app. Da sikrer vi at de som jobber her vet om andre skal hente, ekstra fri og annet dere anser som viktig for oss å vite.
Mange barn ønsker å vinke i vinduet, andre følger barnet inn til frokost, inn til en aktivitet – og tar avskjeden der. Dersom du har dårlig tid, gi oss beskjed så vi kan være mest mulig til hjelp.
Vi deler oss ca. kl. 07:30-08:00
Da går Filiokus opp, Tarkus og Friskus ned i kjelleren.
Frokost (spises innen kl. 8:00)
De barna som ønsker å spise frokost her må ha med frokost.
Niste: Vi foretrekker brødmat. Vi serverer melk/vann.
Lek, aktiviteter, samlinger, tur m.m.
NB: Kjernetiden i barnehagen er fra 9.30-14.30. Dersom dere leverer senere/henter før, må dere gi beskjed. Dette er spesielt viktig på turdagene!!
Kl. 10:30 : Måltid
Vi lager mat her i barnehagen
Do-trening, bleieskift, soving
Utelek
Kl. 14:00: Nistemåltid + frukt
Lek, aktiviteter, temaopplegg med mer.
Kl. 16.30 : Barnehagen stenger
Planleggingsdager
Barnehagen har 5 planleggingsdager/ kompetansehevingdager i løpet av et år og disse dagene er barnehagen stengt. På disse dagene arbeider hele personalggruppen sammen om evaluering av arbeidet samt utarbeidelse av planer for barnehagehverdagen. Vi bruker også noe av tiden til kompetanseheving.
Våre styringsdokumenter og arbeidsredskap er Nasjonale/Lokale føringer, Lov om barnehage, Rammeplan for barnehager, Vedtekter, Lokal årsplan, Barnehagens egen årsplan og progresjonplan, samt Foreldreundersøkelsen.. Disse brukes aktivt og vårt arbeid skal være fundamentert i de nevnte planene.
Planleggingsdager:
- Mandag 15. august 2022
- Fredag 23. september 2022
- Fredag 21. oktober 2022
- Mandag 02. januar 2023
- Fredag 19. mai 2023
Årsplan
Årsplanen er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen kan gi informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte. Vi har i år laget en felles digital årsplan for de kommunale barnehagene. Denne vil dere får tilgang til under kommunale barnehager.
Årsplan for kommunale barnehager 2022-2023.pdf
Barnehageåret
Barnehageåret starter opp først mandagen i august, vi har totalt 5 kompetansehevingsdager og hollder sommerstengt de tre siste ukene i juli.
August:
Planleggingsdag: 15.8
September:
Foreldremøtemøte: 14.9 foreldremøte med RVTS for alle kommunale barnehager
Planleggingsdag: 23.9 personaltur, besøk Alice Kjær i Danmark
UKE 38: Brannvernuke
Foreldresamtaler: September og oktober (dere får egen invitasjon)
SU møte: dato kommer
Oktober:
Høstferie for skolene uke 40, meld fravær i VISMA app hvis ditt barn skal ha fri
Planleggingsdag: 21.10. Felles planleggingsdag RVTS
FN – dagen: 24.10.
November:
Frist for å legge inn fravær for romjul via appen: 25.11
Desember:
Luciamarkering: 13.desember
Nissefest: Dato kommer
24. Julaften. Kun åpen til 12.00, stengt hvis 5 eller færre barn
31. Nyttårsaften. Kun åpen til 12.00, stengt hvis 5 eller færre barn
Januar:
Planleggingsdag: 2.1 Felles planleggingsdag RVTS
Februar:
Vinterferie for skolen uke 8 meld fravær i VISMA app hvis ditt barn skal ha friFrist for å levere lapp om interne endringer om barns oppholdstid for kommende barnehageår: 1 februar (Se hjemmeside for mere info)
Samefolkets dag: Uke 5
Morsmålsdag: dato kommer.
Fastelavensfest/ Karneval: 17.2
Mars:
1.3 Frist for nye barn til å søke barnehageplass.
11.3 Frist for å registrere påskefri i VISMA
Barnehagedagen: Dato kommer
April:
5.4 Kun åpen til 12.00, stengt hvis 5 eller færre barn.
21.4 Barn må registrere sommerferie i VISMA
Påskefrokost: Dato kommer
Påskestengt: 6.4–10.4
Tilvenning nye barn starter på småfløy: Datoer kommer.
Mai:
17.5 feiring i barnehagen: 16. mai
Planleggingsdag: 19.5
17. Grunnlovsdagen– stengt
18. Kristi Himmelfartsdag- stengt
19. Felles planleggingsdag- stengt
29. 2. pinsedag– stengt
Juni:
Tur med klubben: Informasjon når det nærmer seg
Sommerutstilling for foreldre/familie, avslutning med Klubben: Nærmere beskjed kommer.
Sommerferie: Feriestengt: uke 28, 29 og 30
Ansatte
Lederteam
![]() |
Heidi Hobbesland Vikar miljøarbeider |
|
![]() |
Kristin Vasvik Håland Enhetsleder |
Vis e-postadresse Tlf. arb.: 38137322 |
![]() |
Monika G. Klungland Assisterende styrer Pedagogisk leder Friskus |
Vis e-postadresse Tlf. arb.: 38137321 Mobil: 90176339 |
Alf Andersen Arbeidspraksis |
Bilde kommer | Hermann Instefjord Pedagogisk leder 100% |
Hermann.Instefjord@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98293721 |
Bilde kommer | Evelinn Dale Pedagogisk leder 100% |
Evelinn.Dale@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98293721 |
Bilde kommer |
Izabele Rinck Fagarbeider 100% |
Izabele.Goncalves.Rinck@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98293721 |
Bilde kommer |
Yasser Turk Lærling 100% |
Yasser.Mohammad.Amin.Turk@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98293721 |
Emma N Byremo 100% lærling
|
|||||||||||
Bilde kommer | Thomas Halle Assistent 26,6% (onsdag, torsdag) |
Thomas.Halle@vennesla.kommun.no Tlf. arb.: 98293721 |
Bilde kommer |
Mette Lunde Roland Ekstraassisten/pedagog (Mandag, tirsdag, torsdag) |
Mette.Lunde.Roland@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98299721 |
![]() |
Hege Homme Pedagogisk leder 100% Tarkus |
Vis e-postadresse Tlf. arb.: 98299721 |
Bilde kommer |
Maria Laurtitzen Pedagogisk leder
|
Tlf. arb.: 98299721 |
![]() |
Siv Hege Rønning Fagarbeider Tarkus 80% |
Vis e-postadresse Tlf. arb.: 98299721 |
|
|
![]() |
Åshild Olsen Fagarbeider 100% Hokus |
Vis e-postadresse Tlf. arb.: 98299841 |
Bilde kommer | Lourine Strøm Lærling 100% Hokus |
Lourine.Strom@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98299841 |
![]() |
Lisa Frustøl Pedagogisk leder 100% Hokus |
Vis e-postadresse Tlf. arb.: 98299841 |
Bilde kommer |
Erna Ruelan Eksraassistent (man-fre) |
Erna.Ruelan.Espaldon@vennesla.kommune.no Tlf. arb.: 98299841 |
|
||||||||||||||
![]() |
Anne-Monica Borgemyr Kokk |
Vis e-postadresse |
![]() |
Sylvi Lausland Renholder |
Vis e-postadresse |
SU 2022-2023
Informasjon om SU
FAU er en forkortelse for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre/foresatte som har barn i Klokkerstua barnehage er medlemmer av Foreldrerådet. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) og de velger igjen to FAU medlemmer som også blir representanter i samarbeidsutvalget (SU).
Som SU eller FAU-representant får du anledning til å bli kjent med barnehagen som virksomhet på en litt annen måte enn i levere- og hentetiden.
Du får ta del i planlegging og utforming av blant annet årsplan samt mulighet til å bli bedre kjent med både foreldre og personale. De som blir med i dette arbeidet bør synes det er interessant å være med å arrangere ulike sosiale arrangementer for barn og diskutere barnehagens innhold og rammer.
Hensikten er hjemlet i barnehageloven §4: «For å sikre samarbeidet med barns hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg….Foreldrerådet består av foreldrene/foresatte til alle barn og skal fremme fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen bidrar til et godt barnehagehagemiljø»
SU og FAU arbeider med saker som berører den daglige virksomheten i barnehagen.