Fjellmannsvegen

I gamle dager, før veiene hadde skåret seg gjennom terrenget, tok folk seg fram til fots eller på hesteryggen. Tunge bører ble lagt på både hest og folk og fraktet fra de indre bygder ned til kysten. Kjøpevarer ble båret tilbake. Fra Setesdalen til Kristiansand gikk den såkalte Fjellmannsvegen. I dag er de sørligste 53 kilometerne merka. Midt-Agder Friluftsråd har gitt ut brosjyre over Fjellmannsvegen.

En del av denne gang- og rideveien går fra Ærekilen i Hornes, over Lauvåsheia og ned til Homme ved Hægeland kirke. Traseen var også kirkevei for folket på Lauvåsheia. Da dampbåten ble satt i drift på Kilefjorden på 1800-tallet, avtok trafikken over heia. Men sporene etter rideveien er enda synlig. Nå er den i tillegg merket opp for at den moderne vandrer skal kunne finne fram langs den ca 10 km lange ferdselsveien.

Fjellmannsvegen fortsetter fra Eikeland over heia forbi Bringsvær til Tjomsås. Det kan anbefales å ta den spennende rundturen til den nesten 500 meter høye Ropstadknuten. Herfra er det en storslagen utsikt over havet.

For mer detaljer, se Midt-Agder Friluftsråds brosjyre "Fjellmannsvegen", som du får kjøpt på Servicetorget, Midt-Agder Friluftsråd eller hos Kristiansands og Opplands Turistforening.

Drivenesheia

Adkomst fra Kjåvann rv. 454. Merkede rundløyper sommer/vinter ca. 10 km til Nasbøvarden (315 m.o.h.). (Sandripheia Fritidspark, et vintersportssted og friluftssenter i Øvrebø, 3,4 km lysløype i et rikt og variert terreng. Eget skiskytteranlegg og flere hoppbakker med flomlys).

Skråstadheia

Dette er en del av Fjellmannsveien fra Eikeland til Tjomsås - den gamle kløv- og gangveien fra Setesdalen til Kysten. Merket løype 19 km mellom Vennesla og Gimlehallen v/Oddernes Kirke, Kristiansand, (Skråstadvarden 267 m.o.h.) Adkomst fra Snemyr i Vennesla, Rv. 453. Også adkomst "Saga" på Sødalsveien mellom Vennesla og Kristiansand.

Kringsjåområdet

Kringsjåområdet ligger mellom Iveland og Vennesla.
Otra renner her gjennom en trang dal. Midt i dalen finner vi Kringsjå. Her ble et av Sørlandets første vannkraftverk bygd. Det ble begynnelsen på Kristiansand energiverk KEV. Det var også her historien til Statskraft begynte, da staten kjøpte sitt første fall i 1895.

Setesdalsbanen, som er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane, tøffer den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner. En del av denne strekningen går gjennom Kringsjåområdet.

Strandsti Bommen Elvemuseum

Fra Bommen er det turløype