- Nå er vi vel foreløpig det eneste «fjordhotellet» også, ler kommunalsjef Ragnhild Bendiksen. Sammen med rådgiver May-Lene Uberg har hun fått resultatene av den siste brukerundersøkelsen.

Den viser gode tall. Dette er tredje gang undersøkelsen utføres, og Vennesla kommune har aldri hatt høyere svarprosent enn i år. Dess flere som deltar, dess bedre blir undersøkelsen.

Alt i alt er hun meget fornøyd med tallene.

Særlig utmerker Hægelandsheimen seg.  Når brukerne kan rangere mellom 1 som dårligst og 6 som best, er det godt gjort å få en god femmer på alle spørsmål. For eksempel gir brukernes pårørende «karakteren» 5,6  på spørsmål om respektfull behandling. Hjemmetjenesten i Hægeland får 5,3 i snittkarakter.

Hjemmetjenesten med base på Vennesla omsorgssenter får 5,2 i snitt og Vennesla omsorgssenter får svært god karakter av beboerne som har svart. Dessverre har ikke pårørende ved Venneslaheimen fått uttale seg. En misforståelse gjør at de ikke fikk undersøkelsen tilsendt. De får anledning til å svare i ettertid.

Hjemmetjenesten ved Venneslatunet kommer noe dårligere ut enn vanlig med 4,6 i snitt. Det er likevel en sterk og god firer.

- Vi har hatt en del utfordringer med høyt sykefravær her. Vi merker at tilfredsheten og kvaliteten går ned når brukeren får mange å forholde seg til. Det er nok også noe med forventninger. Når pleiebehovet øker hos beboerne, har ikke de ansatte tid til ekstraoppgaver som de kanskje utførte før. For eksempel å gå med ned til frisør i første etasje, sier Bendiksen.

Her er noen kommentarer som brukerne av kommunens helse- og omsorgstjenester har skrevet ned i brukerundersøkelsen.

                                                                

  • Tusen takk. Alt er ok. Har ingenting å klage på.
  • Hjemmesykepleien er den største trygghet jeg har
  • Jeg er kjempefornøyd med de ansatte som kommer hjem til meg. Og må jeg innom sykehjemmet, er det også helt topp.
  • Mange ferievikarer å forholde seg til.
  • Jeg savner å kunne ta mer enn en dusj i uka.
  • Nye ansatte MÅ jo vise legitimasjon når de er her for første gang
  • Er så takknemlig for god hjelp og støtte jeg får av hjemmesykepleien. Herlige, blide og omsorgsfulle ansatte kommer på besøk. Det lyser opp på dager som ikke alltid er like gode.
  • Ønskelig om bedre presist oppmøte i helgene.
  • Det beste fjordhotellet i Vennesla.
  • Fantastisk betjening, de som arbeider fast.

HER kan du lese utdrag av brukerundersøkelsen