- Det er enkeltmenneskene som betyr noe. Hver eneste dag tenker jeg på at vi skal gjøre en forskjell for enkeltmennesker. Vi skal hjelpe dem til å leve det gode liv i en god framtid, sier rektoren som om to uker tar ferie. I andre enden av ferien er pensjonisttilværelsen.

Myldrer i kantina

Vi sitter i kantina i det nye flotte voksenopplæringssenteret midt i sentrum av Vennesla. Det myldrer. Av folk, farger, språk, dialekter. Men først og fremst er det smilene man ser. Folk sitter og spiser sammen – koser seg.

- Jeg nyter å spise lunsjen her og ser hvordan folk med ulik kultur sitter rundt samme bord og snakker. Dette er integrering i praksis, sier Jan Gerhard.

29 år - en eventyrlig reise

Ingen har ledet en undervisningsenhet i Vennesla lenger enn han og Voksenopplæringen er blitt hans livsverk. Han har ledet en eventyrlig reise.

Det er 29 år siden han startet i grendehuset på Lomtjønn. Stua var klasserom. Et soverom var grupperom. Noen få flyktninger fikk norskopplæring på kveldstid.

I dag er Vennesla voksenopplæringssenter en stor grunnskole og videregående skole. Godt voksne nordmenn kan få omskolering og ta opp fag. Flyktninger er her på norskopplæring. Noen trenger grunnskole. Andre går rett på videregående. Stømne og de 30 ansatte tilbyr fagopplæring i salg og service, helsefagarbeider, barne- og ungdomsarbeider og restaurant- og matfag. Du kan også ta studieforberedende fag.

- Vi er en ganske stor videregående skole, men nesten alle elevene er fra 20-årene og oppover, sier Stømne som sier det er et teamarbeid, og trekker fram mange flotte ansatte. Samtidig er han stolt over hva som er skapt.

- Vi lever i utdanningssamfunnet. Mange mennesker trenger omskolering eller generell opplæring. Det er godt å få lov å være med på å endre framtida for enkeltmennesker. Mange, særlig de fra fjerne strøk, kommer og takker for sjansen de fikk.

Stømne forteller at våre nye landsmenn virkelig ønsker jobb, men at de ofte må ta en fagutdanning for å få en varig jobb i Norge.

- Våre elever er veldig forskjellige. Noen kommer med lang utdannelse, andre har knapt gått på skole. Felles har de ønsket om å bidra og skape seg framtid, sier Stømne.

Hele tiden tenke nytt

Han synes det blir litt rart å slutte. Det fargerike fellesskapet og pulsen på skolen. Han er kjent som en handlingens mann. Han får ting gjort. Han bygger og satser og skaper.

- Voksenopplæringen må hele tiden tenke nytt, og utvikle seg. Nå har vi rundt 250 elever. For to år siden hadde vi nesten 400. Det går i bølger. Da jeg begynte, var det vietnamesere og kambodsjanere. Så kom bølgen fra Bosnia. På 2000-tallet var det mye omskolering blant annet fordi Hunsfos ble lagt ned. De siste årene har vi fått mange fra Syria, Afghanistan, Eritrea, Sudan og Kongo. Vi må hele tiden være i endring slik at vi kan være der for de som trenger oss, sier Stømne.

Igjen trekker han fram enkeltmenneskene. Det å oppleve at mennesker som er i en omstilling på flukt, eller som har mistet jobben, kommer i gang på nytt, får seg kompetanse og ny jobb, synes Stømne er stort.

- Da svømmehallen kom, satte vi i gang svømmekurs for innvandrere. Både kvinner og menn. Slik ting synes jeg er moro. Mange av dem har aldri lært å svømme før, forteller han.

Sterk opplevelse i Nepal

Stømne blir blank i øynene og forteller om da han og en del andre rektorer dro på studietur til Nepal for å besøke flyktningeleirer og oppleve hvordan det er å bo i en flyktningeleir.

- Sør i dette lutfattige landet, på grensen mot India, var det flyktningeleirer. Vi traff noen som hadde vært der i 18 år. De trodde vi var fra FN og tryglet og bad om de kunne bli de neste til å reise. Dette er nok den sterkeste opplevelsen jeg har hatt. . . .

Jan Gerhard Stømne tar en liten pause før han fortsetter:

- Mye handler om å bli kjent med andre mennesker fra andre kulturer. Her på skolen er det mangfold. Voksenopplæringen ligger midt i sentrum og gir liv til sentrum på dagtid. Elevene er synlige midt i «gågada», og bidrar til et fargerikt fellesskap.

«Its all about people»

Nå skal jeg ta meg en lang ferie, og så skal jeg finne meg et interessant prosjekt.

Men han vil også fortsette med å gjøre noe for enkeltmennesker.

«It`s all about people», sier han før han blir avbrutt av en student som vil takke rektor for at hun får lov å gå på skole og lære norsk sånn at hun kan komme seg ut i jobb.